Yhteydensaanti vastaanottopalveluiden puhelinasiointiin parantunut merkittävästi

Olemme parantaneet yhteydensaantia puhelimitse lääkärin ja hoitajan vastaanottopalveluihin. Omatiimeihin saa tällä hetkellä yhteyden pääosin samana päivänä. Kiireellisissä asioissa yhteyden on saanut samana päivänä myös ruuhkatilanteissa. Jatkamme edelleen työtä palvelun parantamiseksi. Tavoitteenamme on vastata kaikkiin vastaanottopalveluihin tulleisiin puheluihin saman päivän aikana.
Helmikuun alussa yli 90 % soittaneista sai yhteyden samana päivänä
Helmikuun alussa (1.–10.2.) takaisinsoiton keskimääräinen odotusaika oli alle tunnin, ja 93 % soittaneista tavoitettiin saman päivän aikana. Puheluista 7 %:iin vastattiin suoraan asiakkaan soittaessa. Tämä on huomattava parannus aiempiin vuosiin ja vielä tammikuuhun, jolloin keskimääräinen odotusaika oli viisi tuntia ja saman päivän aikana tavoitettiin 54 % soittaneista.
Merkittävää on myös, että puhelujonoja on saatu tasattua. Tällä hetkellä eri kuntien omatiimit vastaavat puheluihin hyvin tasaisesti. Helmikuun alun tarkastelujaksolla jonotusajat vaihtelivat 0–24 tunnin välillä, kun edellisinä vuosina ja vielä tammikuussa ne vaihtelivat välittömästä vastaamisesta useisiin vuorokausiin. Erityisen haastava tilanne on ollut Hyvinkäällä, mutta sielläkin tilanne on nyt saatu hallintaan.
Tilanne hyvä myös suun terveydenhuollon puhelinasioinnissa
Myös suun terveydenhuoltoon sai helmikuun alun tarkastelujaksolla (1.–10.2.) yhteyden puhelimitse pääosin samana päivänä. Keskimäärin yhteyden sai alle tunnissa, ja 89 % soittaneista tavoitettiin saman päivän aikana. Yhteydensaanti on parantunut tammikuusta, jolloin keskimääräinen odotusaika oli 1,5 tuntia, ja samana päivänä tavoitettiin 72 % soittajista.
Pidemmällä aikavälillä tarkastellen suun terveydenhuollon puhelinasioinnissa on ollut hetkellisiä ruuhkautumisia, mutta pääosin yhteyden on saanut samana päivänä. Koko viime vuoden keskimääräinen takaisinsoiton vasteaika oli 1,5 tuntia, ja 80 % puheluista hoidettiin saman päivän aikana.