Siirry sisältöön

Suun terveydenhuollon tarkastuksiin pääsyä helpotetaan palvelusetelillä ja jononpurulla

Kuvassa asiakas hoidettavana hammaslääkärissä.

Kiireettömään suun terveydenhuollon tarkastukseen on jonossa 18 800 asiakasta. Tällä hetkellä kutsumme tarkastukseen asiakkaita, jotka ovat asetettu jonoon kesällä 2023. Jonon muodostumisen taustalla on useita syitä, kuten koronapandemian vaikutukset, henkilöstövaje ja rekrytointihaasteet sekä asiakkaiden määrän kasvu. Olemme toteuttamassa useita toimenpiteitä hoitoon pääsyn parantamiseksi. Näistä keskeisimpänä ovat hyvinvointialueen palvelusetelivalikoiman laajentaminen ja tehostettu jononpurku.

Palveluseteli käyttöön syksyn aikana

Laajennamme palvelusetelien valikoimaa suun terveydenhuoltoon. Hampaan lohkeaman hoitoon tarkoitetun palvelunsetelin palveluntuottajahaku käynnistyi 1.10. Kyseisten palvelusetelien myöntäminen asiakkaille aloitetaan välittömästi sopivien palveluntuottajien ilmoittauduttua mukaan.

Asiakkaan ei tarvitse erikseen hakea tai pyytää palveluseteliä, vaan se myönnetään asiakkaalle tarvittaessa ammattilaisen toimesta. Kun asiakas on saanut palvelusetelin, hän voi itse valita, miltä palveluntarjoajalta hankkii palvelun. Lisätietoja palveluseteleistä saa Palveluseteli-verkkosivultamme.

Myöhemmin, kun olemme saaneet kokemusta hampaan lohkeaman palvelusetelin käytöstä ja asiakkaiden kiinnostuksesta sitä kohtaan, palvelusetelien käyttöä on tarkoitus laajentaa kiireellisen hoidon jatkohoitoihin ja suun perustutkimukseen.

Kaikille tarkastusta jonottaville lähetetään tieto tarkastusajasta

Tarkastusjono urakoidaan oman henkilökunnan työnä kokonaisuudessaan pois ensi kevään aikana. Jononpurun aikana lisäämme suun terveydenhuollon henkilöstömäärää määräaikaisesti.

Kaikille tarkastusjonossa oleville asiakkaille lähetetään tarkastusaika hammaslääkärille, jolloin jonossa olevat asiakkaat voivat odottaa tarkastusaikaansa rauhassa. Ajanvarauskirjeiden lähettäminen aloitetaan lokakuussa. Kirjeitse ilmoitetun tarkastusajan voi siirtää soittamalla suun terveydenhuollon puhelinasiointiin p. 019 2260 700, ma-pe klo 7:45–15.

Kokeilemme mahdollisesti myös digiajanvarausta, jolloin osa asiakkaista voi saada tekstiviestinä kehotteen varata tarkastusaika digitaalisesti. Tämän aloittamisesta tiedotamme erikseen. Digiajanvarauksen käyttö on aina asiakkaalle vapaaehtoista. Muut ajanvaraustavat säilyvät jatkossakin digiasioinnin rinnalla.

Hakeudu tarvittaessa palveluihin aikaisemmin 

Jos sinulla on hampaiden tai suun alueen oireita, jotka edellyttävät kiireellistä arviota, tee oirearvio Omaolossa. Saat toimintaohjeet ja voit tarvittaessa jättää yhteydenottopyynnön ammattihenkilölle. Vaihtoehtoisesti soita suun terveydenhuollon puhelinasiointiin p. 019 2260 700, ma-pe klo 7:45–15.

Hammaslääkärille ja suuhygienistille saa ajan hoidon tarpeen arvion perusteella tai olemassa olevan hoitosuunnitelman mukaisesti. Suuhygienistien aikojen saatavuus on tällä hetkellä hyvä ja keskimäärin ajan saa alle kuukaudessa.

Aiheeseen liittyvät palvelut