Siirry sisältöön

Suun terveydenhuollon palveluseteli otettu käyttöön ja jononpurku alkanut

Hammaslääkäri ja suuhygienisti hoitamassa potilasta.

Suun terveydenhuollossa on alettu myöntää asiakkaille palveluseteleitä lohjenneen hampaan hoitamiseksi. Palveluseteli kattaa osan yksityisellä palveluntuottajalla saadusta hoidon kustannuksista. Asiakas voi itse valita hoitopaikan palvelutuottajalistaltamme. Palvelusetelin käyttö on asiakkaalle aina vapaaehtoista. Jos kokemukset palvelusetelistä ovat hyviä, laajennamme mahdollisesti niiden käyttöä myös kiireellisten hoitojen jatkohoitoon ja suun perustutkimuksiin.

Suun terveydenhuollon kiireettömien tarkastusten jononpurku on alkamassa. Kaikille tarkastusjonossa oleville asiakkaille lähetetään tarkastusaika hammaslääkärille, jolloin jonossa olevat asiakkaat voivat odottaa tarkastusaikaansa rauhassa. Ajanvarauskirjeiden lähettäminen on aloitettu.

Asiakas voi asioida palvelusetelillä valitsemallaan palveluntuottajalla

Palveluseteli kattaa kaikki tarvittavat toimenpiteet lohjenneen hampaan hoitamiseksi. Hoito voi vaihdella pienestä hionnasta hampaan vaikeaan poistoon. Seteliä ei voi laajentaa muihin hoitotoimenpiteisiin.

Palvelusetelin arvo kattaa sen osuuden hoidosta, jonka Keusote maksaa palveluntuottajalle. Asiakas maksaa itse omavastuuosuuden suoraan valitsemalleen hammaslääkäriasemalle. Omavastuuosuuksille on asetettu rajoitukset, joiden puitteissa palveluntuottajat voivat hinnoitella palvelunsa.

Asiakkaan ei tarvitse erikseen hakea tai pyytää palveluseteliä, vaan se myönnetään hänelle tarvittaessa ammattilaisen toimesta. Kun asiakkaan palveluseteli on valmis, saa hän asiasta tiedon tekstiviestillä. Asiakas voi valita palveluntuottajan Palse.fi-portaalista, jossa näkyvät palvelusetelitiedot ja eri hammaslääkäriasemien hintatiedot omavastuuosuuksineen.

Valittuaan palveluntuottajan asiakas ottaa suoraan yhteyttä hammaslääkäriasemaan varatakseen ajan. Ajanvarauksen yhteydessä on tärkeää mainita, että hänellä on lohkeamapalveluseteli. Vastaanottokäynti tulee tehdä neljän viikon sisällä setelin myöntämisestä.

Lisätietoja Keusoten palveluseteleistä:

Kaikki tarkastusjonossa olevat saavat ajanvarauskirjeen

Kiireettömään suun terveydenhuollon tarkastukseen on jonossa 18 200 asiakasta. Kaikille asiakkaille toimitetaan tammikuuhun mennessä kirje, jossa on annettu tarkastuksen ajankohta. Kirjeiden lähettäminen on jo aloitettu. Lisäksi aika lähetetään myös tekstiviestillä, jos asiakkaan puhelinnumero on tiedossa.

Kirjeitse ilmoitetun tarkastusajan voi tarvittaessa perua tai siirtää OmaKeusoten digiasioinnissa tai soittamalla suun terveydenhuollon puhelinasiointiin ma–pe klo 7.45–15.

Tarkastusjono urakoidaan oman henkilökunnan työnä kokonaisuudessaan pois ensi kevään aikana. Jononpurun aikana lisäämme suun terveydenhuollon henkilöstömäärää määräaikaisesti.

Kokeilemme mahdollisesti myös digiajanvarausta, jolloin osa asiakkaista voi saada tekstiviestinä kehotteen varata tarkastusaika digitaalisesti. Tämän aloittamisesta tiedotamme erikseen. Digiajanvarauksen käyttö on aina asiakkaalle vapaaehtoista. Muut ajanvaraustavat säilyvät jatkossakin digiasioinnin rinnalla.

Hakeudu tarvittaessa palveluihin aikaisemmin 

Jos sinulla on hampaiden tai suun alueen oireita, jotka edellyttävät kiireellistä arviota, tee oirearvio Omaolossa. Saat toimintaohjeet ja voit tarvittaessa jättää yhteydenottopyynnön ammattihenkilölle. Vaihtoehtoisesti soita suun terveydenhuollon puhelinasiointiin p. 019 2260 700, ma-pe klo 7.45–15.

Hammaslääkärille ja suuhygienistille saa ajan hoidon tarpeen arvion perusteella tai olemassa olevan hoitosuunnitelman mukaisesti. Suuhygienistien aikojen saatavuus on tällä hetkellä hyvä ja keskimäärin ajan saa alle kuukaudessa.