Sote-palvelut taskussasi – lataa nyt OmaKeusote-mobiilisovellus!

OmaKeusote-mobiilisovellus on nyt julkaistu ja käytettävissäsi. Voit esimerkiksi keskustella terveyshuolistasi tai jutella sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa, vaikka suoraan kotisohvaltasi. Lataa sovellus nyt maksutta sovelluskaupastasi!
OmaKeusote-mobiilisovellus tuo asukkaillemme arkea helpottavia digipalveluita: sovelluksesta löydät chat-palveluja ja itsehoidon valmennuksia.
Chatissa voit kysyä yleisiä neuvoja palveluihin hakeutumisesta tai ottaa yhteyttä sairaanhoitajaan, kun sairastut tai lapsesi sairastuu äkillisesti. Lisäksi saat chatin kautta neuvontaa raskauteen ja neuvolaikäisten lapsiperhearkeen sekä ehkäisy- ja seksuaaliterveyteen liittyvissä asioissa.
Voit asioida chatissa myös alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta, kun käyt lisäämässä lapsen tiedot profiiliisi ja valitset sen jälkeen alta lapsen profiilin ennen keskustelun aloittamista. Yli 18-vuotiaan puolesta asioiminen onnistuu Suomi.fi-valtuutuksen perusteella.
Chat-palveluiden käyttäminen onnistuu myös verkkoselaimella, mutta mobiilisovelluksen kautta asiointi on selkeämpää. Tunnistautuneena saat käyttöösi koko palveluvalikoiman. Yleisiä neuvoja voit kysyä OmaKeusote-sovelluksen selainversiossa nimettömästi ilman tunnistautumista.
Lataa maksuton OmaKeusote-mobiilisovellus:
- Google Play
- App Store
- Tai käytä selaimella: https://keusote.suomisote.fi
On hyvä muistaa, että digiasiointi ei korvaa perinteisiä palvelujamme, vaan toimii niiden rinnalla.
Asioi chatissa näissä asioissa
Digipalvelut tulevat käyttöösi vaiheittain. Alussa voit asioida chatissa seuraavissa asioissa Keusoten ammattilaisten kanssa:
- Terveyspalveluiden neuvonta ja ohjaus, avoinna arkisin klo 9–11
- Sosiaalipalveluiden neuvonta ja ohjaus, avoinna arkisin klo 9–11
- Äkillinen sairastuminen ja terveyshuoli, avoinna arkisin klo 8–15
- Äitiys- ja lastenneuvola, avoinna arkisin klo 9–11
- Ehkäisy- ja seksuaaliterveys, avoinna arkisin klo 9–11
Itsehoidon valmennukset (käytettävissä milloin tahansa):
- Kevennä
- Lähde liikkeelle
- Nuku paremmin
Muutoksia Omaolon käyttöön – itsehoito-ohjeet edelleen saatavilla
Digipalveluiden ja -asioinnin kehittämisen avulla haluamme parantaa palveluiden saavutettavuutta. Uusilla digipalveluilla haluamme lisäksi parantaa alueemme asukkaiden mahdollisuuksia itsehoitoon ja oman hyvinvoinnin seuraamiseen.
Siirtyminen vanhasta digialustasta uuteen on suuri muutos, ja se tapahtuu vaiheittain kevääseen 2026 mennessä. Sitä mukaa, kun palveluita saadaan keskitettyä OmaKeusoteen, pystytään luopumaan muista digiasiointiakanavista.
Siirrymme vaiheittain uuteen OmaKeusote-palveluun, ja sen myötä luovumme Omaolon yhteydenottomahdollisuudesta Keusoten ammattilaisille. Tämä tarkoittaa, että et voi enää lähettää oirearviota ammattilaiselle Omaolon kautta.
Voit kuitenkin jatkossakin hyödyntää Omaolon antamia itsehoito-ohjeita ja kiireellisyysarviota, kun harkitset hoitoon hakeutumista.
Muutokset etenevät seuraavasti
25.3. Omaolon yleinen oirearvio poistuu käytöstä.
14.4. Loput oirearviot poistuvat, lukuun ottamatta Hampaiden ja suun oire tai vamma -oirearviota, joka säilyy toistaiseksi.
14.4. Myös Omaolon muu yhteydenotto -toiminto poistuu. Ehkäisyneuvolan asiakkaat voivat jatkossa ottaa kiireettömissä asioissa yhteyttä OmaKeusoten kautta.
Kohti sujuvampaa palvelua
Siirtyminen uuteen palveluun tapahtuu vaiheittain kevääseen 2026 mennessä. Jatkossa kaikki digiasiointi on keskitetty OmaKeusoteen, jotta palvelut löytyvät helposti yhdestä paikasta.
“Muutos tuo mukanaan entistä sujuvammat ja selkeämmät palvelut. Askel askeleelta siirrymme kohti helpompaa digiasiointia, ja pian kaikki tarvittava löytyy yhden kirjautumisen takaa”,
kertoo Keusoten tuotepäällikkö Benita Kapp.
Teemme töitä sen eteen, että sinulla on turvalliset ja helppokäyttöiset digipalvelut – kaikki kätevästi yhdessä paikassa!
Lisätietoja:
Digiasiointia kehitetään osana Kestävä kasvu -hanketta (RRP2), jonka rahoittaa Euroopan unionin kertaluontoinen elpymisväline (NextGenerationEU).
