Keusotessa luodaan uutta rohkeudella ja hyvällä asenteella
Keusoten projektityöntekijä Anna Pylkkänen ja esihenkilö Sami Niemi-Ruuth tietävät, että uuden palvelutuotannon käynnistäminen hyvinvointialueella on järkälemäinen ponnistus. He ovat tehneet sitä vankalla osaamisella, runsaalla annoksella rohkeutta sekä asenteella, joka kestää myös keskeneräisyyden. Toiminnan laatu on huomattu: syyskuun lopulla Keusoten oma henkilökohtaisen avun avustajapalvelu voitti Keusoten innovaatiokilpailun 1. sijan.
Osallisuudella ja yhteistyöllä luodaan laadukas palvelu
Pääsääntöisesti henkilökohtaista apua toteutetaan työnantajamallilla, palvelusetelillä ja ostopalveluna. Henkilökohtaisen avun järjestäminen hyvinvointialueen omana tuotantona on valtakunnallisestikin melko harvinaista ja mittakaavaltaan yleensä pientä.
Keusoteen oma palvelutuotanto perustettiin rakentamaan taloudellisesti kestävää henkilökohtaisen avun palvelukokonaisuutta, vähentämään riippuvuutta ostopalveluista sekä vahvistamaan järjestämis- ja tuotantokyvykkyyttä.
– Oman palvelutuotannon perustaminen osoittaa itsessään tiettyä edelläkävijyyttä, mutta lisäksi innovaatioarvoa kasvattavat kaikki ne ratkaisut, joilla palveluamme on rakennettu ja joilla sitä toteutetaan,
Anna kertoo.
Palvelun kehittämisessä kärkenä on ollut asiakkaiden ja työntekijöiden osallisuus palvelun kehittämisessä. Se on nähty johtotähtenä, strategisena tavoitteena ja keskeisenä laatua luovana elementtinä koko ajan.
– Toteutuakseen nämä vaativat systemaattisia toimintatapoja ja jatkuvaa vuorovaikutusta. Avustajamme esittävät todella tärkeitä huomioita, ehdotuksia ja kysymyksiä, joiden avulla palvelua ja työntekijäkokemuksia voidaan kehittää entistä paremmiksi. Tämän merkitys on valtava,
Anna kehuu.
Uuden luominen vaatii epävarmuuden sietämistä
Uuden palvelun luominen on vaatinut tiimiltä sinnikkyyttä, rohkeutta, joustavuutta ja keskeneräisyyden sietämistä. Samille uuden luominen on kuitenkin innostavaa ja hän nauttii tilanteista, joissa on kovat tavoitteet ja jatkuva paine:
– Olemme joutuneet selvittämään valtavan määrän vaikeita ja epämääräisiä kysymyksiä, joihin ei kenelläkään ole antaa valmiita ratkaisuja. Uuden luominen inspiroi, vaikka onkin erittäin vaikeaa. On siedettävä epävarmuutta ja sitä, että asiat vaativat oman aikansa.
Sami ja Anna kiittelevät myös Keusoten työkulttuuria, jossa rohkeasti jaetaan osaamista, ja omaa esihenkilöään, jonka kannustavalla johtamisella on ollut iso merkitys prosessissa.
– Meillä on tiimi, joka mahtavalla tavalla joustaa ja jossa kaikki auttavat upeasti toisiaan. Tämä on todella tärkeää aina, mutta sen merkitys korostuu erityisesti silloin, kun kaikki vielä hakee muotoaan,
Anna kertoo.
Asiakaskohtaamisissa onnistuminen siivitti voittoon
Annan ja Samin työn ytimessä on aina asiakaskokemus ja -kohtaamiset, ja niissä onnistuminen siivitti myös innovaatiokilpailun voittoon:
– Kaikki pelit ratkaistaan tilanne kerrallaan, jokainen asiakaskohtaaminen ja siinä onnistuminen tekee tästä tuloksesta juuri niin hyvän kuin se on,
Sami painottaa.
Anna on samoilla linjoilla:
– Koen valtavan palkitsevana sen, jos voin osaltani tukea avustajia heidän tekemässään arvokkaassa ja yhteiskunnallisestikin merkityksellisessä työssä, ja kun voin olla mukana rakentamassa toimintamalleja, jotka tähtäävät asiakas- ja työntekijäkokemusten jatkuvaan parantamiseen.
Kaiken kaikkiaan innovaatiopalkinnon voitto tuntuu kaksikosta hyvältä. Pääpalkinto oli 3000 euroa, joka on tarkoitettu työyhteisön hyväksi, esimerkiksi innostavaan asiantuntijavierailuun tai opinto- tai tutustumiskäyntiin.
– Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, ja seuraavaksi ryhdymme miettimään, miten palkintorahamme käytämme,
Anna hymyilee.
Lähihoitaja Mira Tienvieri ja projektityöntekijä Anna Pylkkänen vastaanottivat Keusoten innovaatiopalkinnon Hyvinkäällä 20.9.2024. Mira vastaa henkilökohtaisen avun kartoitustoiminnasta ja Anna on avustajapalvelun perustamisvaiheen suunnittelun jälkeen jatkanut yksikön kehittämistöiden parissa.