Siirry sisältöön

Puntaroivan asukaspaneelin toimenpidetaulukko 2024

Oheiseen taulukkoon on kuvattu puntaroivassa asukaspaneelissa nousseita toimenpidesuosituksia ja kirjattu suosituksia vastaavia toimenpiteitä. (päivitetty 11/2024)

SuositusLisätietoToimenpideAikatauluStatusVastuuLisätietoa
1. Oman asian etenemisen seuranta – Miten oman asian käsittely etenee ja millä aikataululla
Palvelupyynnön käsittely, eteneminen, päivittyvä arvio ja aikataulutus esim. applikaatiossa (Keusote-applikaatio) tekstiviestein ja sähköpostitse.Digiasiointialustan hankinta ja käyttöönotto10/2024 – 3/2026Käsitelty

Alusta kilpailutettu. Käyttöönotto alkamassa.
TietohallintoAlustaan tulossa asiakkaan asiointien koontinäkymä. Etenemisestä uutisoidaan.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue valitsi SuomiSote-alustan asukkaiden ja ammattilaisten käyttöön
2. Digipalvelujen tulee olla saavutettavia, selko- ja monikielisiä, helppokäyttöisiä ja niiden tulee herättää luottamusta yhtä lailla asukkaille, kuin henkilöstöllekin2.1. Räätälöidyt palvelupolut käyttäjälleDigiasiointialustan hankinta10/2024 – 3/2026Käsitelty

Alusta kilpailutettu. Käyttöönotto alkamassa.
TietohallintoAlustaan tulossa valmennukset ja digihoitopolut. Polkujen käyttäjäkohtaista räätälöitävyyttä selvitetään käyttöönoton aikana. Ensimmäiset polut julkaistaan vuoden 2025 aikana.
2.2. Selkeät käyttöohjeetOhjeistus huomioidaan uusia digipalveluja käyttöönotettaessaJatkuvaaKäsitelty.

Thinglink ohjeita pilotoitu kausirokotusten ajanvarauksessa
Tietohallinto ja digipalveluja tuottavat yksikötOhjeistus ja saavutettavuus otetaan huomioon digipalvelujen käyttöönotettaessa.
2.3. Monipuoliset asiointimahdollisuudet esim. Oman asian ilmaiseminen myös puhuttuna.Digiasiointialustan hankinta10/2024 – 3/2026Käsitelty.

Alusta kilpailutettu. Käyttöönotto alkamassa.
TietohallintoAlustassa tulee olemaan asiointimahdollisuuksina Chat, etävastaanotto, viestintä, ajanvaraus, lomakkeet, itse- ja omahoidon valmennukset. Puhelinkanava säilyy erillisenä asiointimahdollisuutena.
3. Digipalvelujen käyttöön tulee olla tarjolla tukea3.1. Esimerkiksi etäkäyttöhuoneet, joissa laitteita käyttöön (mittauslaitteet ja tietokoneet) ja ohjeistukset. Palvelua voi toteuttaa esim. Vapaaehtoisvoimin.
Itsemittausaseman käyttöönotto.

Terveysasemilla olevat itsemittausasemat mm. verenpaine.
Lähineuvontapisteiden asiakastietokoneet käytettävissä.
Toiminta aloitettu 2024 vuoden aikanaKäsitelty.

Otettu koekäyttöön Järvenpää JUST:lla.
TepasaOtettu koekäyttöön Medicubex oy:n itsemittausasema.

Itsemittausaseman käytöstä hyviä kokemuksia
3.2. Tuen tulee olla maksutonta ja olla tarjolla jatkuvasti, ei vain käyttöönottovaiheessa. Tuen tulee olla tarjolla sellaisissa paikoissa, jossa ihmiset muutenkin luonnollisesti asioivat tai käyvät kuten esimerkiksi kauppakeskuksessa.Lähineuvontapisteet Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Tuusula ja NurmijärviToiminta aloitettu 2024 vuoden aikanaKäsiteltyAsiakasohjausyksikköLähineuvontapisteet
3.3.Digipalveluista tulee kertoa aktiivisesti tuttujen ammattilaisten toimesta.Henkilöstön digipalvelukoulutukset3/2025 – 3/2026Käsitelty.

Käynnistymässä.
Tietohallinto ja digipalvelua tuottavat yksikötKoulutukset kattavasti henkilöstölle.
4. Digipalvelujen tulee olla saatavilla yhdestä paikasta, esimerkiksi “Keusote-appista”.Luodaan Keusote-applikaatio/Oma Keusote applikaatioksi.Digiasiointialustan hankinta ja käyttöönotto10/2024 – 3/2026Käsitelty.

Alusta kilpailutettu. Käyttöönotto alkamassa.
TietohallintoAsiakkaille tulee mobiilikäyttöliittymä keväällä 2025. Toiminnallisuudet täydentyvät digialustan käyttöönottoprojektin myötä.
5. Asukkaalla pitää olla vapaus valita, käyttääkö hän digipalveluja vai muita asiointikanavia.