Ilmoita avun tai tuen tarpeesta
Tietoa avun tai tuen tarpeen ilmoittamisesta sosiaalihuoltoon Keski-Uudenmaan alueella.
Useimmille meistä tulee elämässä vastaan tilanteita, jolloin olemme huolissamme läheisestämme. Jokin asia perheenjäsenen, kaverin tai tuttavan käytöksessä herättää huolta ja vaivaa mieltä. Huoli kertoo myötätunnosta ja herättää tunteita. Asiaa ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa yksin pohtimaan.
Pyri ottamaan huoli puheeksi asianomaisen kanssa
Valitse keskustelulle sopiva aika ja paikka. Jos mahdollista, lähtekää yhdessä vaikka kävelylle, pelaamaan tai kahville. Monesti jonkun tekemisen yhteydessä on rennompaa keskustella.
Mieti etukäteen, miten aloitat keskustelun ja ilmaiset huolesi.
Kuuntele. Pohtikaa yhdessä ratkaisuja.
Huolehdi myös omasta jaksamisestasi ja hyvinvoinnistasi.
Mikäli keskustelu luonnistuu ja tilanne aiheuttaa edelleen yhteisesti huolta, kannusta henkilöä ottamaan itse yhteyttä tarvittaviin palveluihin. Jos ei tiedä, mistä kannattaisi aloittaa, voi soittaa Keusoten neuvonnan ja ohjauksen palveluihin.
Mikäli asian käsittely voi odottaa korkeintaan seitsemän arkipäivää, yhteydenoton voi tehdä sähköisesti alla olevasta linkistä.
Jos huolen puheeksiotto ei onnistu – apua on tarjolla
Joskus huolen puheeksi otto ei ole mahdollista tai yhteinen keskustelu toisen henkilön kanssa ei tuota toivottua tulosta. Jos sinulla on edelleen huoli tilanteesta, soita Keusoten neuvontaan ja ohjaukseen ja keskustele asiasta ammattilaisen kanssa. Voitte ratkaista yhdessä, kuinka asiassa kannattaa edetä. Linkit neuvontojen sivuille löytyvät sivun oikeasta reunasta.
Mikäli asian käsittely voi odottaa korkeintaan seitsemän arkipäivää, tee yli 18-vuotiaista henkilöistä sähköisesti Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta ja lapsista sekä alaikäisistä nuorista Lastensuojeluilmoitus. Ammattilainen on yhteydessä asianomaiseen. Yksityishenkilönä voit tehdä ilmoituksen halutessasi nimettömänä.
Alla olevat lomakkeet ovat käytössä Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa ja Tuusulassa.
Kiireellisessä tilanteessa, joka vaatii välittömiä toimia ota yhteyttä puhelimitse Sosiaalipäivystykseen tai suoraan hätäkeskukseen 112. Terveydenhuollon asioissa hakeudu terveyspalveluihin.
Otan yhteyttä omasta tilanteestani
Ota yhteyttä Keusoten neuvontaan ja ohjaukseen ikä-/asiakasryhmäsi mukaisesti.
Mikäli asian käsittely voi odottaa korkeintaan seitsemän arkipäivää, tee sähköisesti yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi. Ammattilainen on sinuun yhteydessä.
Kiireellisessä tilanteessa, joka vaatii välittömiä toimia ota yhteyttä puhelimitse Sosiaalipäivystykseen tai suoraan hätäkeskukseen 112. Terveydenhuollon asioissa hakeudu terveyspalveluihin.