Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo asiakkaita, omaisia ja henkilökuntaa asiakkaan kohteluun, osallistumiseen ja oikeusturvaan liittyvissä asioissa. Sosiaali- ja potilasasiavastaava on puolueeton henkilö, jonka tehtävä on neuvoa-antava ja hän voi toimia myös sovittelevassa roolissa. Palvelu on asiakkaille maksutonta.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava:
- Neuvoo Keski-Uudenmaan alueen asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä terveydenhuollon potilasta potilaan asemasta ja oikeuksista annetuissa laissa liittyvissä asioissa sekä neuvoo varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa.
- Neuvoo ja avustaa asiakasta ja potilasta sekä heidän laillista edustajaansa, omaista tai muuta läheistä muistutuksen tekemisessä.
- Neuvoo, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus, tai muut asiakkaan ja potilaan oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa.
- Kokoaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä seuraa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella ja antaa selvitykset vuosittain aluehallitukselle ja kunnille.
- Toimii asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistäjänä ja toteuttajana.
- Ei tee päätöksiä tai myönnä etuuksia
- Ei ota kantaa potilaan hoitoratkaisuihin tai siihen, onko hoidossa tapahtunut vahinko
Tämän sivun sisältö
Toimi näin
Ota yhteyttä sosiaali- ja potilasasiavastaavaan puhelimitse, sähköpostitse, kirjeitse tai käytä turvapostipalvelua. Huomaathan, että sähköposti ei ole tietoturvallinen palvelukanava ja sen käyttöä ei suositella arkaluonteisten tietojen lähettämiseen. Sähköpostitse voi kysyä yleisiä asioita, ohjeita tai neuvoja. Puhelimitse, kirjeitse ja turvapostin kautta voit viestiä sosiaali- ja potilasasiavastaavan kanssa tietoturvallisesti.
Asiakasvastaanotto voidaan järjestää tarvittaessa ajanvarauksella hyvinvointialueen järjestämissä tiloissa.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on tarkoitettu julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työterveyshuollossa ja varhaiskasvatuksessa asioiville henkilöille sekä HUS terveyssosiaalityön asiakkaille Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa.
HUS-yhtymä järjestää potilasasiavastaavien toiminnan järjestämässään ja tuottamassaan terveydenhuollossa
HUS-yhtymän potilasasiavastaavat neuvovat erikoissairaanhoitoon liittyvissä asioissa. Potilasasiavastaavat tavoitat maanantaista torstaihin klo 10-14 ja perjantaina klo 10–13.
Palvelunumero suomeksi: 09 471 71262
Palvelunumero ruotsiksi: 09 471 71263
Sähköposti potilasasiavastaava@hus.fi
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien yhteystiedot
Puhelinasiointi on avoinna maanantaisin klo 12.30–15.00, tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8.30–12.00 sekä torstaisin klo 9.00–15.00.
Turvaposti
Voit lähettää meille sähköpostia tietoturvallisesti suojatulla yhteydellä käyttäen Keusoten turvapostipalvelua: https://turvaposti.keusote.fi/. Syötä lähettäjäkenttään oma sähköpostiosoitteesi ja nelinumeroinen tunniste numerokenttään. Lisää vastaanottajakenttään sosiaali.potilasasiavastaava@keusote.fi, kirjoita haluamasi viesti, lisää mahdolliset liitteet ja lähetä.
Anna palautetta sosiaali- ja potilasasiavastaavan toiminnasta