Siirry sisältöön

Kehitysvammavastaanotto

Kehitysvammavastaanotto tarjoaa tukea ja ohjausta kehitysvammaisuuteen liittyvissä erityiskysymyksissä. Palveluissamme keskeistä on asiakkaan kokonaistilanteen arvioinnin pohjalta moniammatillinen kuntoutuksen suunnittelu ja seuranta.

Kehitysvammavastaanotolla työskentelee moniammatillinen tiimi. Tiimiin kuuluu erikoislääkäreitä, sairaanhoitaja, psykologi, fysio-, toiminta- ja puheterapeutit sekä asiakassihteerit. Muita erityispalveluita ostamme yksilöllisen tarpeen mukaan. Teemme tiivistä verkostoyhteistyötä mm. vammaispalveluiden kanssa.

Kehitysvammaisten asiakkaiden muut kuin kuntoutussuunnitelmaan liittyvät terveydenhuollon asiat hoidetaan terveysasemalla. Esimerkkeinä terveysasemalla hoidettavissa asioista ovat reseptien uusiminen sekä akuuttien ja kroonisten sairauksien hoito.

Toimi näin

Palveluihimme voi tulla asiakkaan tai hänen edustajansa yhteydenoton perusteella. Palveluihin voi ohjautua myös sosiaali- ja terveyspalveluiden tai erikoissairaanhoidon lähetteellä.

Voit olla yhteydessä kehitysvammavastaanotolle puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella. Vastaamme lomakkeella jätettyihin yhteydenottopyyntöihin viiden arkipäivän sisällä.

Kiireellisissä terveydentilaa koskevissa asioissa, akuuttien ja pitkäaikaisten sairauksien hoidossa ja reseptien uusimisessa ota aina yhteyttä omaan terveysasemaan.

Lääkärin tai hoitajan vastaanotto

Kenelle ja millä ehdoin

Palveluita tarjotaan henkilöille, joilla on todettu tai selvittelyssä oleva kehitysvammadiagnoosi, ja hän on valinnut perusterveydenhuollon palvelut Keusoten hyvinvointialueelta.

Vastaanottoajan tarkistaminen ja peruminen

Peru tarvittaessa vastaanottoaika viimeistään edellisenä päivänä klo 15. Perumisen voit tehdä 24/7.

Tarkista tai peru vastaanottoaika OmaKeusote asioinnissa. Asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista. Voit asioida palvelussa myös alle 12-vuotiaan huollettavasti puolesta. Jos tarvitset uuden ajan perutun tilalle, muistathan jättää siitä erikseen pyynnön yhteydenottolomakkeella.

Vaihtoehtoisesti peru aika yhteydenottolomakkeella tai soittamalla puhelinasiointiimme.

Tarkennuksia palvelusisällöstä – Meille vai terveysasemalle?

Tavoitteenamme on tukea kehitysvammaisten henkilöiden toimintakykyä ja osallisuutta elämän eri osa-alueilla. Selvitämme asiakkaan elämänvaiheeseen liittyviä palvelutarpeita ja teemme tarvittavia lausuntoja ja tutkimuksia. Keskeistä on kuntoutuksen suunnittelu ja seuranta yhteistyössä asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa kanssa. Muissa terveydenhoidollisissa asioissa asiointi tapahtuu omalla terveysasemalla.

Olemme listanneet alle esimerkkejä, milloin voit hakeutua kehitysvammavastaanotolle ja milloin omalle terveysasemalle.

Kehitysvammavastaanotto

  • Toimintakyvyn ja kehitystason arvioinnit
  • Kuntoutussuunnitelmat
  • Haastavan käyttäytymisen ja psyykkisten ongelmien selvittely yhteistyössä lähiverkoston kanssa
  • Tukitoimien suunnittelu vammaispalveluiden kanssa, esim. jalkautuvat asiantuntijapalvelut
  • Psykologin tutkimukset ja palvelut, seksuaaliohjaus, autismi- ja AAC-ohjaus
  • Downin syndrooman kehitysseuranta yhteistyössä lastenneuvoloiden kanssa
  • Ajokorttia varten tarvittavat neuropsykologiset testaukset ja neurologin arvio
  • Etuuksiin ja tukiin tarvittavat lääkärinlausunnot, esim. vammaistuki, nuoren kuntoutusraha, eläkettä saavan hoitotuki
  • Lääkärintodistukset esim. koulun aloitukseen, opintoihin hakuun ja yhteisvalintaan liittyen
  • Lääkitysten aloitus ja seuranta yhteistyössä muiden hoitotahojen kanssa
  • Asiakkaan lähiverkoston tukeminen ja ohjaaminen
  • Yhteistyö ja konsultaatio sidosryhmien kanssa

Terveysasema

  • Somaattinen hoito eli tilapäisten ja pitkäaikaisten sairauksien hoito
  • Lääkehoito ja reseptien uusinta, mikäli lääkitys ei vaadi kehitysvammaisuuteen liittyvää erityisosaamista
  • Suunterveydenhuolto. Lähete anestesiaa vaativiin toimenpiteisiin tehdään suunterveydenhuollosta
  • Terveystarkastukset ja tarvittavien todistusten laatiminen
  • Perustason kuntoutus ja suunnittelu, esim. vammojen jälkeinen kuntoutus

Apuvälineet

Kehitysvammavastaanoton terapeutit arvioivat kehitysvammaisten asiakkaiden apuvälinetarpeita sekä tekevät suosituksia ja lähetteitä apuvälineiden hankkimiseksi osana kuntoutussuunnitelman laatimista. Vaativampien apuvälineiden osalta tärkeinä yhteistyötahoina toimivat HUS Apuvälinekeskus Ruskeasuon yksikkö sekä HUS Hyvinkään sairaalan Apuvälineyksikkö, jotka käsittelevät suositukset ja lähetteet, tekevät päätökset apuvälineen luovuttamisesta sekä vastaavat myönnetyn apuvälineen osalta sovituksista, muutostöistä ja korjauksista sekä käytön ohjauksesta.

Alle 16-vuotiaiden yksilölliset ja vaativammat apuvälineet ja aikuisten sähköiset liikkumisen apuvälineet sekä kaikki ympäristönhallintalaitteet ja kommunikoinnin apuvälineet lainataan HUS Apuvälinekeskus Ruskeasuon kautta. Mikäli tarvitset huoltoa tai korjausta HUS Apuvälinekeskuksen kautta saaduille apuvälineille, ole yhteydessä suoraan HUS Apuvälinekeskukseen.

Yli 16-vuotiaiden vaativammat apuvälineet kuten yksilölliset pyörätuolit, seisomatelineet ja henkilönostimet lainataan HUS Hyvinkään Apuvälineyksikön kautta.

Maksusitoumuksella myönnettävät henkilökohtaiset apuvälineet kuten tukipohjalliset ja yksilölliset tuet sekä yksilölliset jalkineet käsitellään HUS Apuvälinekeskuksessa Ruskeasuolla. Kun tarvitset ensimmäistä kertaa henkilökohtaiseen käyttöön myönnettävän apuvälineen, arvion ja suosituksen tekee Kehitysvammavastaanoton terapeutti. Ota yhteyttä sähköisellä yhteydenottolomakkeella.

Ei-yksilöllisiä apuvälineitä kuten pyörätuoleja, rollaattoreita, suihkutuoleja, wc-korottajia ja kyynärsauvoja lainataan Keusoten paikallisista Apuvälinelainaamoista, joissa voit asioida ilman lähetettä aukioloajan puitteissa. Katso tarkemmat tiedot Apuvälinepalveluiden sivuilta.

Apuvälineisiin liittyvät yhteydenotot Kehitysvammavastaanotolle tehdään ensisijaisesti sähköisen yhteydenottolomakkeen kautta.

Palvelun maksullisuus

Kehitysvammavastaanotolla asiointi on maksutonta. Mikäli asiakkaalle myönnetään vastaanotolta maksusitoumus terapiaan, peritään 18 vuotta täyttäneeltä terapian asiakasmaksu.

Puhelinasiointi

Kehitysvammavastaanoton puhelinasiointi

Palveluajat

Kuvaus

Käytössämme on takaisinsoittopalvelu. Soita numeroon haluamanasi ajankohtana. Puhelinnumerosi tallentuu automaattisesti. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Ajan perumisen tai varaamisen voit tehdä OmaKeusote asioinnin kautta tai yhteydenottolomakkeella.

Kiireellisissä asioissa soita ma-pe klo 8-16 oman terveysaseman vastaanottopalveluiden puhelinasiointiin ja muina aikoina Päivystysapuun p. 116117.

Puhelusta veloitetaan normaali paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu.

Maksullisuus

Muu

Palvelupaikat