OmaKeusoten chat – helppo ja turvallinen tapa saada apua ammattilaiselta!

Lataa uusi OmaKeusote-mobiilisovellus ja keskustele chatissa ammattilaistemme kanssa helposti ja turvallisesti. Palvelemme sinua chatissa, kun tarvitset apua terveyshuoleen tai neuvontaa palveluihin hakeutumisessa.
Uusi OmaKeusote-mobiilisovellus tarjoaa mahdollisuuden asioida chatin kautta sote-ammattilaisemme kanssa. Chatissa voit kysyä yleisiä neuvoja palveluihin hakeutumisesta tai ottaa yhteyttä sairaanhoitajaan, kun sairastut tai lapsesi sairastuu äkillisesti. Lisäksi saat chatin kautta neuvontaa raskauteen ja neuvolaikäisten lapsiperhearkeen sekä ehkäisy- ja seksuaaliterveyteen liittyvissä asioissa.
Chat-palveluiden käyttäminen onnistuu myös verkkoselaimella, mutta mobiilisovelluksen kautta asiointi on selkeämpää. Tunnistautuneena saat käyttöösi koko palveluvalikoiman. Mobiiliversiossa chatin käyttö vaatii aina vahvan tunnistautumisen. Yleisiä neuvoja voit kysyä OmaKeusote-sovelluksen selainversiossa nimettömästi ilman tunnistautumista.
Voit asioida chatissa myös alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta, kun käyt lisäämässä lapsen tiedot profiiliisi ja valitset sen jälkeen alta lapsen profiilin ennen keskustelun aloittamista. Yli 18-vuotiaan puolesta asioiminen onnistuu Suomi.fi-valtuutuksen perusteella.
Lataa maksuton OmaKeusote-mobiilisovellus:
tai käytä chattia selaimessa osoitteessa:
On hyvä muistaa, että digiasiointi ei korvaa perinteisiä palvelujamme, vaan toimii niiden rinnalla.
Asiointi OmaKeusote chat-palveluissa
Neuvonta
Terveyspalvelujen neuvonta -chatissa voit kysyä arkisin klo 9–11 yleisiä asioita Keusoten palveluista. Saat tarvittaessa ohjausta ja neuvontaa palveluihin hakeutumiseen. Palvelussa voit myös esimerkiksi pyytää omien perustietojesi muuttamista potilastietojärjestelmässä ja tarkistaa tai perua ajanvarauksia. Asiointi saattaa joissakin tilanteissa edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Sosiaalipalvelujen neuvonta -chatissa voit keskustella arkisin klo 9–11 omaan tai läheisen hyvinvointiin tai sosiaaliseen tilanteeseen liittyvistä asioista ja huolista. Voit myös kysyä sosiaalipalveluista ja niihin hakeutumisesta.
Sairaus tai terveyshuoli
Hoitajat auttavat sinua arkisin klo 8–15 sairastumiseen ja terveyshuoliin liittyvissä asioissa. Palvelussa hoidettaviksi sopivia asioita ovat esimerkiksi akuutit hengitystieinfektiot, flunssa-, vatsa- ja korvaoireet, päänsärky tai naisten virtsatietulehdus.
Reseptien uusimispyynnöt suosittelemme tekemään ensisijaisesti OmaKanta-palvelussa. Jos reseptiä ei voi uusia tai et voi asioida Omakannassa, soita omatiimiisi.
Neuvola
Äitiys- ja lastenneuvola -chatissa saat neuvontaa ja ohjausta arkisin klo 9–11 raskauteen ja neuvolaikäisten lapsiperhearkeen liittyvissä asioissa. Voit myös kysyä lapsiperheille suunnatuista palveluista ja niihin hakeutumisesta.
Ehkäisy ja seksuaaliterveys -chatissa saat neuvontaa ja ohjausta arkisin klo 9–11 raskauden ehkäisyyn, seksuaaliterveyteen ja perhesuunnitteluun liittyen.
Omaolo poistuu – yhteydenotot jatkossa OmaKeusoten chatissa
Siirrymme vaiheittain uuteen OmaKeusote-palveluun, ja sen myötä luovumme Omaolon yhteydenottomahdollisuudesta Keusoten ammattilaisille. Tämä tarkoittaa, että et voi enää lähettää oirearviota ammattilaiselle Omaolon kautta.
Omaolon oirearviot ja muu yhteydenotto ovat poistuneet käytöstä lukuun ottamatta hampaiden ja suun oire tai vamma -oirearviota, joka säilyy käytössä toistaiseksi. Voit kuitenkin jatkossakin hyödyntää Omaolon antamia itsehoito-ohjeita ja kiireellisyysarviota, kun harkitset hoitoon hakeutumista.
Ehkäisyneuvolan asiakkaat voivat jatkossa ottaa kiireettömissä asioissa yhteyttä OmaKeusoten kautta.
Digiasiointia kehitetään osana Kestävä kasvu -hanketta (RRP2), jonka rahoittaa Euroopan unionin kertaluontoinen elpymisväline (NextGenerationEU).
