OmaKeusote-mobiilisovellus – sote-palvelut taskussasi ajasta ja paikasta riippumatta

Otamme Keusotessa käyttöön uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen maaliskuun lopussa. Sovelluksella saat helposti yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin yhdestä paikasta – ilman turhia puhelinsoittoja tai jonotusta. Se säästää aikaa, helpottaa arkea ja tarjoaa sinulle pääsyn palveluihin silloin, kun niitä tarvitset.
Digipalvelut tulevat käyttöösi vaiheittain vuoden 2025 aikana. Alussa voit keskustella chat-palvelun kautta Keusoten ammattilaisen kanssa. Voit asioida chatissa myös alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta, kun käyt lisäämässä lapsen tiedot profiiliisi ja valitset sen jälkeen alta lapsen profiili ennen keskustelun aloittamista. Yli 18-vuotiaan puolesta asioiminen onnistuu Suomi.fi-valtuutuksen perusteella.
Asiointi OmaKeusote chat-palveluissa
Neuvonta
Terveyspalvelujen neuvonta -chatissa voit kysyä arkisin klo 9–11 yleisiä asioita Keusoten palveluista. Saat tarvittaessa ohjausta ja neuvontaa palveluihin hakeutumiseen. Palvelussa voit myös esimerkiksi pyytää omien perustietojesi muuttamista potilastietojärjestelmässä ja tarkistaa tai perua ajanvarauksia. Asiointi saattaa joissakin tilanteissa edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Sosiaalipalvelujen neuvonta -chatissa voit keskustella arkisin klo 9–11 omaan tai läheisen hyvinvointiin tai sosiaaliseen tilanteeseen liittyvistä asioista ja huolista. Voit myös kysyä sosiaalipalveluista ja niihin hakeutumisesta.
Sairaus tai terveyshuoli
Hoitajat auttavat tässä chatissa sinua arkisin klo 8–15 sairastumiseen ja terveyshuoliin liittyvissä asioissa. Palvelussa hoidettaviksi sopivia asioita ovat esimerkiksi akuutit hengitystieinfektiot, flunssa-, vatsa- ja korvaoireet, päänsärky tai naisten virtsatietulehdus.
Reseptien uusimispyynnöt suosittelemme tekemään ensisijaisesti OmaKanta-palvelussa. Jos reseptiä ei voi uusia tai et voi asioida Omakannassa, soita omatiimiisi.
Neuvola
Äitiys- ja lastenneuvolan chatissa saat neuvontaa ja ohjausta arkisin klo 9–11 raskauteen ja neuvolaikäisten lapsiperhearkeen liittyvissä asioissa. Voit myös kysyä lapsiperheille suunnatuista palveluista ja niihin hakeutumisesta.
Ehkäisy ja seksuaaliterveys -chatissa saat neuvontaa ja ohjausta arkisin klo 9–11 raskauden ehkäisyyn, seksuaaliterveyteen ja perhesuunnitteluun liittyen.
Syksyllä 2025 OmaKeusote-mobiilisovelluksesta saatavat palvelut laajenevat, ja voit muun muassa varata aikoja terveyspalveluihin. Keväällä 2026 voit asioida sovelluksessa digisti jo hyvin monipuolisesti ja varata aikoja myös sosiaalipalveluihin.
Sovelluksen käyttäminen edellyttää sen lataamista puhelimelle ja rekisteröitymistä. Lataa OmaKeusote kännykkääsi sovelluskaupastasi – App Storesta tai Google Playsta – ja rekisteröidy vahvalla tunnistautumisella.
Chat palveluiden käyttäminen myös selaimella onnistuu, mutta sovelluksen kautta asiointi on selkeämpää. Tunnistautuneena saat käyttöösi koko palveluvalikoiman. Yleisiä neuvoja voit kysyä myös nimettömästi ilman tunnistautumista.
Viestimme uudelleen, kun sovelluksen lataaminen ja rekisteröityminen on mahdollista!

Helppokäyttöiset digipalvelut
Digipalveluiden ja -asioinnin kehittämisen avulla haluamme parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Uusilla digipalveluilla haluamme lisäksi parantaa alueemme asukkaiden mahdollisuuksia itsehoitoon ja oman hyvinvoinnin seuraamiseen.
Muutosvaiheessa käytössä on yhtäaikaisesti sekä uusi että vanha digiasioinnin alusta. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. Teemme kovasti töitä, että jatkossa asiakkaillamme on käytössä yksi helppokäyttöinen digialusta.
Pidämme sinut ajan tasalla uusista muutoksista digiasioinnissa verkkotiedotteiden ja somepostausten kautta.


Digiasiointia kehitetään osana Kestävä kasvu-hanketta (RRP2), jonka rahoittaa Euroopan unionin kertaluontoinen elpymisväline (NextGenerationEU).