Milloin asiani on kiireellinen ja milloin kiireetön? Näin valitset oikean linjan omatiimin numerossa

Välillä voi olla vaikea hahmottaa, milloin oma hoidon tarve on kiireellistä ja milloin kiireetöntä. Oikean linjan valitseminen puhelinpalvelussa sujuvoittaa asiointiasi. OmaKeusoten chat on myös hyvä vaihtoehto sekä kiireellisten että joidenkin kiireettömien asioiden hoitamiseen.
Kun hoidontarpeesi on kiireetön, jätä soittopyyntö omatiimisi puhelinnumeroon arkisin klo 8–12 valitsemalla valikosta vaihtoehdon 2. Soitamme sinulle takaisin useimmiten jo saman päivän aikana. Huomioithan, että soitto voi tulla myös klo 12 jälkeen.
Kiireellisissä asioissa, kuten sairastuessasi äkillisesti, valitse omatiimin numeroon soittaessasi valikosta vaihtoehto 3. Tällöin sinua palvelee ensimmäinen vapaa terveydenhuollon ammattilainen, joka voi olla myös muu kuin omatiimisi ammattilainen.
Jos kiireellisellä linjalla arvioidaan, ettei asiasi ole kiireellinen, sinut ohjataan soittamaan uudelleen omatiimin numeroon ja valitsemaan kiireetön asiointi eli vaihtoehto 2.
Digiasioinnissa OmaKeusoten Sairaus tai terveyshuoli -chat on hyvä vaihtoehto yhteyden ottamiseen sekä kiireettömissä että joissain kiireellisissä asioissa. Chat palvelee sinua arkisin klo 8–15. Chatin kautta asiointi voi olla jopa nopeampaa kuin omatiimin puhelinnumeroon soittamalla. Sairaus tai terveyshuoli -chatin käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen.
Milloin valitsen kiireellisen hoidon linjan ja milloin kiireettömän?
Kiireelliset asiat
Nämä vaivat edellyttävät yhteydenottoa saman päivän aikana, mutta eivät vaadi välitöntä päivystystä. Valitse puhelinvalikosta kiireellisen hoidon tarve (vaihtoehto 3).
- Äkillisesti alkanut korva-, kurkku- tai poskiontelotulehdus
- Äkillinen virtsatietulehduksen oire, kuten kirvely ja tiheä virtsaamistarve
- Silmätulehduksen tai silmän punoituksen äkillinen alku
- Äkillisesti pahentunut pitkäaikaissairaus (esim. astma- tai diabetesoireet)
- Äkillinen, mutta lievä hengitystieinfektio (esim. kuumeinen flunssa, yskä, kurkkukipu)
- Vatsavaivat, jotka ovat alkaneet äkillisesti ja aiheuttavat merkittävää haittaa
- Lapsen äkillinen sairastuminen, vaikka ei olisi korkea kuume
- Tapaturmat, joissa on esimerkiksi pieni haava, ruhje tai nilkan nyrjähdys
- Muu oire, jonka kanssa et pärjää seuraavaan päivään
Kiireellisen hoidon tarpeessa iltaisin ja öisin (ma–pe klo 16–08) ja viikonloppuisin/pyhäpäivinä tulee soittaa Päivystysapuun 116117.
Kiireettömät asiat
Näissä asioissa valitse omatiimin numeron puhelinvalikosta kiireettömän hoidon tarve (vaihtoehto 2). Valitse kiireetön hoito myös silloin, kun asiasi on jo hoidossa omatiimissä ja/tai hoitosi on kesken.
- Pitkäaikaiset oireet (esim. selkäkipu, lievä vatsavaiva, iho-ongelmat)
- Pitkittynyt lievä flunssa ilman kuumetta
- Lievä allergiaoire, joka ei ole uusi tai paheneva
- Korvakipu ilman kuumetta ja yleiskunnon pysyessä hyvänä
- Kontrollikäynnit (esim. diabetes, verenpaine)
- Ennaltaehkäisevät tarkastukset
- Reseptin uusinta, jos lääkettä vielä riittää useammaksi päiväksi eikä uusiminen onnistu OmaKannassa tai apteekin kautta
- Muut asiat, joissa ei ole tapahtunut äkillistä muutosta
Lisätietoja
Lataa maksuton OmaKeusote-mobiilisovellus:
- Google Play
- App Store
- Tai käytä selaimella: https://keusote.suomisote.fi