Siirry sisältöön

Mielekäs Tulevaisuus -työpajassa tasapainoteltiin teknologian hyötyjä ja inhimillisiä tarpeita

Työpajan osallistujat kuuntelemassa luentoa.

Syksyn toinen Mielekäs tulevaisuus -työpaja järjestettiin 3.12. Nurmijärven Röykkä Resortissa. Työpajaan kokoontui reilut parikymmentä mielenterveyskuntoutujaa eri puolilta Keski-Uuttamaata. Osallistujat pohtivat hyvinvointialueen tulevaisuutta vuonna 2040 osana Keusoten strategista ennakointityötä. 

Työpajassa arvioitiin, miltä hyvinvointialueen palvelut voisivat näyttää vuonna 2040 teknologian kehittyessä ja digitaalisten sovellusten arkipäiväistyessä. Arvioinnin apuna käytettiin ”Digitaalisten hyvinvointipalvelujen vallankumous” -nimistä tulevaisuustyöskentelyssä syntynyttä skenaariota.

Skenaariossa ennakoitua tulevaisuutta tarkasteltiin mahdollisuuksien ja riskien näkökulmasta ja keskeisille riskeille ideoitiin ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Osallistujat pääsivät myös harjoittamaan omaa tulevaisuusajatteluaan ja -toimijuuttaan konkreettisesti monipuolisten tehtävien avulla.  

Digipalvelujen helppokäyttöisyys ja saavutettavuus tärkeää 

Työpajan osallistujat nostivat esiin, että tulevaisuuden digipalvelujen kehittämisessä on huomioitava erityisesti niiden helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Puheenvuoroissa korostuivat niin laitteiden ja osaamisen tasapuolinen saatavuus kuin mahdollisuus henkilökohtaiseen tukeen palveluiden käytössä.

Työpajan näkemykset ovat linjassa huhtikuussa 2024 järjestetyn digiasioinnin kehittämistä puntaroineen asukaspaneelin kanssa, jossa toivottiin helppokäyttöisiä, luotettavia ja keskitettyjä digipalveluita. Myös lainattavat laitteet ja digipalveluiden käyttöön saatava tuki nähtiin tärkeinä molemmissa tilaisuuksissa. (Lue lisää: Puntaroivat asukaspaneelit

Työpajassa korostettiin tasapainoa teknologian hyödyntämisen ja inhimillisten tarpeiden välillä. Digitaalisten palvelujen rooli nähtiinkin fyysisiä palveluita täydentävänä ja helpottavana, mutta ei korvaavana.

Tiedon ymmärrettävyys ja teknologian turvallisuus mietityttivät osallistujia. Siinä missä perusdigipalveluita toivottiin tulevaisuudessa olevan saatavilla nykyistä enemmän, muistutettiin painokkaasti myös huomioimaan ne asiakkaat, jotka eivät joko osaa tai halua käyttää teknologiaa.

Reilu puolet osallistujista uskoi, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialue onnistuu hyödyntämään teknologian kehityksen tuomia mahdollisuuksia tulevaisuudessa.  

Hyvä päivä! Paljon avartavaa asiaa. Lähtökohtana oli selkeästi, että pitää hyväksyä digitulevaisuus ja tekoäly suureen rooliin terveydenhoidossa”, pohti työpajaan osallistunut Nurmijärven Klubitalon jäsen. 

Tavoitteena moniäänisyyden lisääminen Keusoten strategiaprosessiin 

Etelä-Suomen Klubitalojen yhteisön jäseniä sekä muita alueen mielenterveyskuntoutujia osallistui Mielekäs tulevaisuus -kokeiluhankkeeseen, jossa tavoitellaan osallistujien tulevaisuustoimijuuden vahvistumista sekä moniäänisyyden lisäämistä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategiaprosessiin.

Mielekäs Tulevaisuus -kokeiluhanke tuo mielenterveyskuntoutujien äänen mukaan hyvinvointialueen tulevaisuuskeskusteluun. Tulevaisuustyöskentelyn tavoitteena on tuottaa analysoitua ja laadukasta ennakointitietoa sekä näkemyksiä strategian kehittämis- ja muutostarpeista.

Varsinainen strategian päivitystyö käynnistyy vuoden 2025 aikana uusien aluevaltuutettujen johdolla. Tavoitteena on lisätä dialogisuutta strategiaprossiin. Henkilöstön edustajien ja keskeisten sidosryhmien näkemyksiä hyvinvointialueen tulevaisuudesta tullaan kuulemaan alkuvuodesta 2025.

Mielekäs Tulevaisuus -hankkeen toteuttavat yhteistyössä Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ja Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT ry ja se on yksi Sitran rahoittamista kokeiluhankkeista, joissa tavoitellaan tulevaisuusvallan laajentamista. 

Lisää aiheesta:

Työpajan osallistujat kuuntelemassa luentoa.
Työpajassa kuultiin asiantuntijaluento tulevaisuusvallan laajentamisesta Diakonissalaitoksen Maiju Lehdolta. 
Osallistujat pohtivat ”Digitaalisten hyvinvointipalvelujen vallankumous” nimisen skenaarion mahdollisuuksia ja riskejä sekä tarvittavia toimenpiteitä riskien välttämiseksi.
Osallistujat pohtivat ”Digitaalisten hyvinvointipalvelujen vallankumous” nimisen skenaarion mahdollisuuksia ja riskejä sekä tarvittavia toimenpiteitä riskien välttämiseksi.