Siirry sisältöön

Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.

Palveluita uudella tavalla, tutulla sisällöllä

Osana laajempaa talouden tasapainottamista Keusote suunnittelee tilaverkoston tiivistämistä. Tämä ei tarkoita palveluiden karsimista, vaan palveluiden muotoilemista uudella, joustavammalla tavalla. Palvelut muodostuvat yhdistelmästä lähipalveluita, digipalveluita ja tarvittaessa liikkuvia palveluja, jotka tulevat sinne, missä tarve on.

Jokaisessa kunnassa on jatkossakin vähintään yksi sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelupiste 30 minuutin lähipalveluetäisyydellä. Lisäksi asiointipaikan voi valita yli kuntarajojen. Väestön palvelutarpeen muuttuessa erityisesti ikääntyneiden palveluiden turvaaminen on keskeisiä periaatteitamme muutoksessa.

Asiakkaalle selkeyttä ja parempaa jatkuvuutta

Muutoksilla tavoitellaan selkeämpää palvelutarjontaa ja parempaa palvelun laatua. Kun palveluja keskitetään sote-keskuksiin, asiakkaat hyötyvät laajemmasta osaamisesta ja vahvemmasta moniammatillisesta tiimityöstä. Hoidon jatkuvuus paranee ja asiointi voi olla joustavampaa esimerkiksi pidempien aukioloaikojen ansiosta. Vaikka joidenkin palveluiden osalta asiointimatka voi hieman kasvaa, on tämä välttämätön osa talouden tasapainottamista.

Tämän välttämiseksi panostamme uusiin tapoihin tuoda palveluita lähemmäksi asukkaitamme muun muassa digitaalisesti. Tavoitteena on, että vuoden 2027 loppuun mennessä kolmasosa kaikista palveluista on tarjolla myös digitaalisessa muodossa. Tämän ansiosta palvelut ovat yhä useammin käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta kotisohvaltasi.

Asukkaat mukana muutoksessa

Keusote kuuntelee alueensa asukkaita ja ottaa heidät mukaan kehitystyöhön. Tulevassa puntaroivassa asukaspaneelissa (7.–17.5.2025) on mahdollisuus keskustella muutoksista ja tuoda esiin näkemyksiä. Tiedotusta järjestetään monikanavaisesti, ja muutoksista kerrotaan avoimesti ja ajoissa.

Tulevaisuuden palvelut rakennetaan yhdessä

Palveluverkon uudistaminen on pitkäjänteistä työtä, jonka tavoitteena on rakentaa taloudellisesti kestävä ja asukkaidemme palvelutarvetta vastaava palvelujen kokonaisuus.

Yhteistyössä asukkaiden, henkilöstön ja päättäjien kanssa Keusote rakentaa tulevaisuuden palveluverkkoa, joka palvelee meitä kaikkia – nyt ja huomenna.

Palvelujen verkoston uudistamista käsitellään kevään aikana poliittisissa toimielimissä ja aluevaltuusto päättää asiasta 22. toukokuuta.