Osallisuus
Osallisuus on kuulluksi, kohdatuksi ja ymmärretyksi tulemista. Se on halua ja mahdollisuutta päättää ja vaikuttaa omissa ja yhteisissä asioissa. Osallisuutta lisätään rakentamalla kuulemisen, kohtaamisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Osallisuuden vahvistaminen tukee asiakaslähtöisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista. Keusoten osallisuusohjelmassa määritellään, mitä osallisuudella tarkoitetaan ja nimetään tavoitteet osallisuuden edistämiselle.
Osallisuutta edistävää toimintakulttuuria tarkastellaan neljästä osallisuuden näkökulmasta:
- osallisuus tiedonsaannissa ja asioinnissa
- osallisuus palvelutilanteessa
- osallisuus kehittämisessä
- osallisuus srategiatasolla

Tero Seitsonen
Johtava asiantuntija
Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet
Laura Busi
Erityisasiantuntija
Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet