Siirry sisältöön

Keusote palkitsi henkilöstöään: arjen teot ja innovaatiot esille 

Lähikuva käsistä, jotka pitelevät pokaalia.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) palkitsi henkilöstöään perjantaina 20.9.2024 järjestetyssä juhlatilaisuudessa. Henkilöstöä palkittiin asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamisesta sekä laatuteoista ja uusista innovaatioista.

Keusotessa asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä toiminnan laatua ja jatkuvaa kehittämistä arvostetaan. Henkilöstön palkitsemisella tuodaan arjen systemaattista laatutyötä ja kehittämistä sekä turvallisuustekoja esille ja kannustetaan henkilöstöä yhteiseen tekemiseen.

– Laadun jatkuva edistäminen, uusien vaikuttavien toimintamallien kehittäminen ja turvallisuus ovat avainasioita toiminnassamme. On hienoa, että tällainen arjen parantamisen kulttuuri on meillä Keusotessa hyvin vahva, ja sen näkyväksi tekeminen vahvistaa meitä kaikkia yhteisessä tekemisessä,

toteaa johtajaylilääkäri, tutkimus- ja kehittämisjohtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen.

Laadukas kehittämistyö ja innovaatiot muillekin hyödynnettäviksi 

Keusotessa on jo vuodesta 2022 palkittu vuosittain parhaita laadun edistämiseen liittyviä kehittämistöitä ja uusia innovaatioita, jotka ovat parantaneet esimerkiksi toimintaa, asiakkaiden ja potilaiden asiakaskokemusta sekä voimavarojen hallintaa. Palkitsemisella halutaan lisätä henkilöstön työn imua, tuoda laadukasta kehittämistyötä ja innovaatioita esille muidenkin hyödynnettäviksi sekä rohkaista kokeilemaan uutta.  

Tänä vuonna Keusote myönsi kolme laatupalkintoa ja kolme innovaatiopalkintoa. Ensimmäiselle sijalle tullut työryhmä sai 3000 euron rahapalkinnon, toiselle sijalle tullut 2000 euron palkinnon ja kolmas 1000 euron palkinnon. 

– Laatu- ja innovaatiokilpailuun saapui keusotelaisilta tänä vuonna 32 erinomaista hakemusta. Laatu- ja innovaatiotyöryhmä pisteytti ja kävi hakemukset läpi laatu- ja innovaatiopalkintokriteeristön mukaisesti. Kilpailu kärkisijoista oli tänä vuonna tiukka ja erot pieniä. Palkitut laatu- ja innovaatioteot ovat asiakaslähtöisiä, ja ne ovat aidosti parantaneet palvelun laatua, kustannusvaikuttavuutta sekä lisänneet työtyytyväisyyttä ja sitoutumista,

Parkkonen kertoo.

Keusoten laatupalkinnot 2024:

  1. Palliatiivisen keskuksen käynnistäminen ja asiakaskokemuksen kehittäminen
  2. Jalkautuvan konsultaation Messii-toimintamalli
  3. Luontotoiminta sosiaalisessa kuntoutuksessa

Keusoten innovaatiopalkinnot 2024:

  1. Keusoten oma avustajapalvelu – Parasta juuri sinulle (henkilökohtainen apu)
  2. Nuorten aikuisten vaikuttavaa ja kustannustehokasta päihdekuntoutusta laitoskuntoutuksen ja avokuntoutuksen saumattomalla yhteistyöllä
  3. Moduulimalli opiskelijoiden ohjaukseen
Laatupalkinnon voittanut tiimi, 6 henkilöä, kaikki katsovat hymyillen eteenpäin.

Palliatiivinen keskus voitti laatupalkinnon 1. sijan
ja palliatiivinen poliklinikka Vuoden asiakas- ja potilasturvallisuusteon.

Innovaatiopalkinnon voittajat, 2 henkilö, hymyilevät kameraa kohti.

Keusoten oma avustajapalvelu sai innovaatiopalkinnon 1. sijan.

Asiakkaiden kuuleminen keskeistä turvallisuuden parantamisessa

Asiakas- ja potilasturvallisuutta kehitetään Keusotessa jatkuvalla ammattitaidon ylläpitämisellä ja kehittämisellä. Asiakas- ja potilasturvallisuus on ennen kaikkea kulttuuria, jossa jokainen toimii osaltaan turvallisuutta edistäen. Näitä arjen turvallisuustekoja on Keusotessa nostettu esiin vuodesta 2022 lähtien WHO:n julistaman Maailman potilasturvallisuuspäivän vieton yhteydessä.

Tänä vuonna Keusote valitsi vuoden asiakas- ja potilasturvallisuusteoksi palliatiivisen poliklinikan toiminnan. Palliatiivisen poliklinikan ja palliatiivisen osaston henkilöstö on potilaspalautteen pohjalta kehittänyt toimintaansa yhteistyössä niin, että palliatiiviset potilaat saavat yhteyden sairaanhoitajaan ja hoitosuunnitelmansa mukaista hoitoa vuorokaudenajasta riippumatta, myös päivystystilanteissa.

– Asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämisessä asiakkaiden ja potilaiden kuuleminen on keskeisessä roolissa. Potilaiden turvallisuuden tunne on palliatiivisen poliklinikan toiminnan kehittämisen myötä kasvanut ja päivystyksen kuormitus on pienentynyt,

kehuu Palliatiivisen keskuksen esimies Ulla Palomäki.

Lämpimät onnittelut kaikille palkituille ja iso kiitos kaikille osallistuneille!