Siirry sisältöön

Ikääntyneiden neuvonta ja ohjaus

Ikäihmisten neuvonnan ja ohjauksen palvelussa voit keskustella asiastasi ammattilaisen kanssa. Saat neuvontaa ja ohjausta tilanteesi ratkaisemiseksi tai ohjeita tarvittaviin palveluihin hakeutumisessa. Ammattilainen arvioi myös tilanteesi kiireellisyyden ja jatkotoimenpiteet sovitaan aina tilanteen mukaan.

Tarjoamme myös konsultaatiota ammattilaisille.

Jos olet jo sosiaalipalvelujen asiakkuudessa tai sinulla on nimetty omatyöntekijä tai vastuutyöntekijä, ota yhteyttä suoraan häneen. Yhteystietoja löydät palvelukohtaisesti Keusoten verkkosivuilta. Kaikissa terveydenhuoltoa koskevissa asioissa tulee asiointi hoitaa ensisijaisesti terveydenhuollon puhelinpalvelun tai Omaolon kautta.

Huomioithan, että tämä palvelu on tarkoitettu yli 65-vuotiaille henkilöille tai heidän läheisilleen, jotka asuvat tai oleskelevat Keusoten alueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa.

Ota yhteyttä Ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen, kun sinulla on huolta omasta tai läheisen ihmisen tilanteesta esimerkiksi seuraavissa asioissa

  • Itsenäinen selviytyminen tai arjessa jaksaminen
  • Yleinen terveys tai turvallisuus
  • Taloudellinen tilanne
  • Mielenterveys tai päihteiden käyttö
  • Asuminen
  • Yksinäisyys
  • Laiminlyönti tai kaltoinkohtelu
  • Asiointi monissa eri palveluissa ilman selkeää ratkaisua tai riittävää hoitoa

Toimi näin

Kun otat yhteyttä omasta tilanteestasi

  1. Ota yhteyttä ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen valitsemallasi tavalla. Kiireellisessä tilanteessa soita hätäkeskukseen, p. 112 tai sosiaalipäivystykseen.
  2. Kerro ammattilaiselle tilanteestasi omin sanoin.
  3. Sovi ammattilaisen kanssa jatkotoimenpiteistä ja toimi annettujen ohjeiden mukaan.

Kun ilmoitat huolesi ikäihmisestä

  1. Pyri ottamaan huoli puheeksi asianomaisen kanssa. Mikäli keskustelu onnistuu ja tilanne aiheuttaa edelleen huolta, kannusta henkilöä itseään ottamaan yhteyttä ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen.
  2. Joskus huolen puheeksi ottaminen ei ole mahdollista tai yhteinen keskustelu toisen henkilön kanssa ei tuota toivottua tulosta. Jos sinulla on edelleen huoli toisesta ihmisestä, ilmoita asiasta ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen haluamallasi tavalla. Voit tehdä ilmoituksen halutessasi nimettömänä. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä puhelimitse hätäkeskukseen 112 tai sosiaalipäivystykseen.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti yli 65-vuotiaille henkilöille tai heidän läheisilleen, jotka asuvat tai oleskelevat Keusoten alueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa.

Huomioithan, että kaikissa terveydenhuoltoa koskevissa asioissa tulee asiointi hoitaa ensisijaisesti terveydenhuollon netti- tai puhelinpalvelun kautta. Ikäihmisten neuvonnasta ja ohjauksesta ei voi esimerkiksi varata aikaa hoitajan tai lääkärin vastaanotolle.

Sähköposti

Voit lähettää meille sähköpostia tietoturvallisesti suojatulla yhteydellä käyttäen Keusoten turvapostipalvelua: https://turvaposti.keusote.fi/ . Syötä lähettäjäkenttään oma sähköpostiosoitteesi, ja nelinumeroinen tunniste numerokenttään. Lisää vastaanottajakenttään sähköpostiosoite neuvonta.ikaihmiset@keusote.fi. Kirjoita haluamasi viesti ja lähetä.

Soittopyynnön jättämisessä häiriö

Ikäihmisten neuvonnan puhelinpalvelussa on häiriö, jonka vuoksi kaikki soittopyynnöt eivät ole tallentuneet keskiviikon 28.8. jälkeen. Ota tarvittaessa uudelleen yhteyttä puhelinpalveluun tai tee yhteydenotto tai ilmoitus digitaalisesti:

Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa vaivaa.

Puhelinasiointi

Ikääntyneiden neuvonta ja ohjaus

Palveluajat

Avoinna arkipäivinä. Arkipyhien aattoina klo 13 saakka.
  • Maanantai 9:00 - 15:00
  • Tiistai 9:00 - 15:00
  • Keskiviikko 9:00 - 15:00
  • Torstai 9:00 - 15:00
  • Perjantai 9:00 - 13:00

Taloudellisen tuen neuvonta ja ohjaus

Palveluajat

Avoinna arkipäivinä.
  • Maanantai 9:00 - 12:00
  • Tiistai 9:00 - 12:00
  • Keskiviikko 9:00 - 12:00
  • Torstai 9:00 - 12:00
  • Perjantai 9:00 - 12:00