Kurkistus kotihoidon arkeen – päiväni harjoittelijana kotihoidossa
Olen työskennellyt työurani alussa kotihoidossa sekä kotiavustajana että sairaanhoitajana. Tein yhden työpäivän Hyvinkään kotihoidossa yhdessä lähihoitaja Heli Huplin kanssa. Työtahti ja työnsisältö ovat muuttuneet vuosikymmenen aikana, joten oli hyvä lisätä omaa ymmärrystäni kotihoidon tilanteesta. Päivän työskentely oli vain pintaraapaisu, mutta antoi jonkinlaisen kuvan kotihoidon arjesta. Hoitajapula vaivaa kotihoitoa, ja tällä on suuret vaikutukset työmäärään ja päivien pituuteen.
Muutama huomio työstä. Nopealla asiakaskäynnillä on tehtävä arvio asiakkaan tilanteesta tietäen, että seuraava asiakkaan luona käyminen saattaa olla huonokuntoisellakin asiakkaalla vasta vuorokauden päästä. Työ on itsenäistä ja vastuullista, täytyy tietää mitä tekee. Kotihoito voi olla asiakkaan ainoa kontakti toiseen ihmiseen päivän aikana. Asiakkaiden vointi ja asumisolosuhteet vaihtelevat paljon. Joissakin paikoissa oli todella likaista, ja muistuttaminen mielenterveysasiakkaiden arkipäivän asioiden hoitamisesta oli yksi tärkeä tehtävä.
“Ihailin Helin luontevaa ja kunnioittavaa asiakkaiden kohtaamista.”
Teimme 13 asiakaskäyntiä helteisenä kesäpäivänä. Olin harjoittelijan roolissa ja koitin parhaani mukaan selviytyä päivittäisistä askareista: vuoteesta ylös nostot, suihkutukset, vessassa käynnit, vaippojen vaihdot, ruuan ja lääkkeiden anto. Ilman asioiden kirjaustakin (Heli teki kirjaukset) aika oli tiukoilla. Lisäksi Heli päivysti puhelinta ja se soi useita kertoja päivässä; kotiutettavia potilaita, omaisten kysymyksiä, kadonneita asiakkaita ja kuuntelijaa kaipaavia henkilöitä. Normaaliolosuhteissa hänen olisi pitänyt hoitaa puhelut asiakkaiden välissä.
Kuntouttavan työotteen muistaminen ei aina ollut helppoa. Kaikki asiakkaat eivät olleet kiitollisia, moitteitakin tuli. Mutta kohteena olivat enemmänkin kotihoidon prosessit ja aikataulut, kuin työntekijöiden osaaminen. Minäkin sain palautetta. Otteistani kuulemma huomasi, että olen aikaisemminkin kylvettänyt totesi eräs iäkäs rouva. Hymyilytti, sillä toimin aikoinani kotihoidossa myös kylvettäjänä Katriinan sairaalan saunalla yhtenä päivänä viikossa.
Työlistat ovat pitkiä, eikä asiakkaiden luona ole aina aikaa olla edes sovittuja aikoja. Käyntien välissä kävimme pikaisesti syömässä toimipisteellä, joka sotki iltapäivän aikataulun. Heli kertoi syövänsä autossa käyntien välissä ja vessatauotkin piti suunnitella etukäteen.
Muutama työn kehittämisajatus tuli mieleeni keskustellessani Helin kanssa hänen päiviensä kulusta, ja otin puheeksi kotihoidon koordinoivien esimiesten kanssa mm. päivystyspuhelujen keskittämisen. Tämä asia olikin suunnitteilla siten, että muutos tulisi voimaan syyskuun puolessa välissä. Muutos vapauttaa kentällä olevien hoitajien työtä asiakaskäynteihin.
Yhtä kokemusta rikkaampana haluan todeta, että kotihoidossa tehdään äärimäisen arvokasta työtä! Suuri kiitos kotihoidon väelle! Ja kiitos vielä Helille, että sain olla kanssamatkustajana yhden kesäisen päivän.
Monica Hostio
Henkilöstöjohtaja