Siirry sisältöön

OmaKeusote-ohjeet

Voit käyttää OmaKeusotea selaimella osoitteessa https://keusote.suomisote.fi/ tai lataamalla OmaKeusote-mobiilisovelluksen sovelluskaupasta. Suosittelemme mobiilisovelluksen käyttöä.

Tälle sivulle olemme koonneet ohjeita OmaKeusoten käyttöön.

Palvelun käyttöönottaminen

OmaKeusotea voivat käyttää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat ja alueella opiskelevat. 

Voit käyttää OmaKeusoten asiointipalveluja joko selaimella osoitteessa https://keusote.suomisote.fi/ tai lataamalla OmaKeusote-mobiilisovelluksen puhelimeen tai tabletille. Suosittelemme mobiilisovelluksen käyttöä.

Voit asioida palvelussa tunnistautuneena tai ilman tunnistautumista. Tunnistautuneena saat käyttöösi koko palveluvalikoiman. Yleisiä neuvoja voit kysyä myös nimettömästi ilman tunnistautumista. Tunnistautumattomana asiointi tarkoittaa, ettei sinun tarvitse käyttää vahvaa tunnistusta; verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Ensimmäisellä kerralla asioidessasi sinun tulee kuitenkin hyväksyä palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.  Tunnistautumattomana asiointi on mahdollista kun OmaKeusotea käytetään selaimella. Mobiilisovelluksessa asioit aina vahvasti tunnistautuneena.  
 
Voit asioida palvelussa alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta väestötietojärjestelmän tietojen perusteella tai yli 18-vuotiaan puolesta valtuutuksen perusteella. Palvelussa ei voi asioida 12-17-vuotiaan huollettavan puolesta, vaan he tarvitsevat asiointiin oman vahvan tunnistautumisen. 

Palvelun käyttö on sinulle maksutonta. Huomioithan, että osa palveluista voi olla maksullisia. Ammattilaisemme kertoo sinulle etukäteen, jos hän ohjaa sinut palveluun, joka on maksullista. Linkki asiakasmaksuihin

Mobiilisovelluksen lataus ja käyttö

Sovelluksen lataaminen:

  • OmaKeusote-mobiilisovellus on saatavilla Google Play (Android-laitteet) ja App Store (iOS-laitteet) sovelluskaupoista.  Löydät sovelluksen hakusanalla “OmaKeusote”.
  • Android-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 9.0 tai uudempi. iOS-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 15.0 tai uudempi.  Huawei-laitteet eivät ole tuettuja. 
  • Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.   
  • Hyväksy käyttöehdot ja palveluviestit. 
  • Täydennä yhteystietosi sovelluksen kohdasta Minä/Minun tietoni. 

Palveluviestit hyväksymällä ja lisäämällä omaan profiiliisi puhelinnumeron ja/tai sähköpostin saat ilmoituksia Omakeusote tapahtumista. Saat puhelimeesi push -ilmoituksen saapuneesta viestistä, vaikka sinulla olisi OmaKeusote-mobiilisovellus kiinni. Näin tiedät, milloin ammattilainen on lähettänyt sinulle uuden viestin OmaKeusote-palveluun, eikä sinun tarvitse pitää sovellusta auki odottaen vastausta.  

Palveluviestit on helpoin hyväksyä mobiilisovelluksen latauksen yhteydessä. Kun olet ladannut sovelluksen, löydät palveluviestien aktivoinnin omasta profiilistasi:   Minä / Suostumukset – Lupa palveluviesteihin  –> Aktivoi lupa.  

PIN-koodi

  • Kun tunnistaudut sovellukseen ensimmäistä kertaa, voit luoda itsellesi nelinumeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut jatkossa sisään sovellukseen. Tämän jälkeen voit käyttää kirjautumiseen myös puhelimesi sormenjälki- tai kasvojentunnistusta.
  • Kun lopetat sovelluksen käytön, sinun ei tarvitse kirjautua ulos, vaan pelkkä sovelluksen sulkeminen riittää. Jos kuitenkin kirjaudut ulos, joudut tunnistautumaan uudelleen ja luomaan uuden PIN-koodin.   
  • Huom. jatkossa sovellus pyytää sinua tunnistautumaan säännöllisin väliajoin verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja luomaan PIN-koodin.  

Unohtunut PIN-koodi  

Jos olet unohtanut PIN-koodisi, klikkaa Unohtunut PIN-koodi-painiketta.  Tämän jälkeen voit tunnistautua palveluun uudelleen ja luoda uuden PIN-koodin. 

Automaattiset päivitykset 

Suosittelemme, että otat laitteellasi käyttöön sovelluksen automaattiset päivitykset, jolloin saat uusimmat toiminnallisuudet käyttöösi heti niiden julkaisun jälkeen. 

Palvelun käyttö verkkoselaimella

  1. Voit käyttää OmaKeusotea selaimella osoitteessa https://keusote.suomisote.fi/
  1. Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  
  1. Hyväksy tietosuojaseloste ja käyttöehdot.  
  1. Täydennä tietosi ensimmäisellä kerralla Profiili-kohdassa.  
  1. Aloita haluamasi palvelun käyttö.  
  1. Muista kirjautua ulos, kun lopetat asioinnin.  

Asiointi chat-palveluissa

Chat-palvelussa voit keskustella palvelun aukioloaikojen puitteissa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa. Löydät chat-palvelut kuvauksineen OmaKeusote-sovelluksen tai verkkopalvelun kohdasta digiasiointi. Aluksi voit saada täytettäväksi esitietokyselyn. Ammattilainen saa yhteenvedon vastauksistasi, jonka jälkeen hän liittyy keskusteluun.

Voit hoitaa omia asioitasi tai asioida toisen henkilön puolesta. Puolesta asioinnin ohjeet löydät tältä sivulta kohdasta puolesta asiointi.

OmaKeusoten käyttö on sinulle maksutonta. Huomioithan kuitenkin, että osa palveluista voi olla maksullisia. Ammattilaisemme kertoo sinulle etukäteen, jos hän ohjaa sinut palveluun, joka on maksullista.

Linkki asiakasmaksuihin

Chat-vastaanotto ei ole tarkoitettu hätätilanteisiin. Hätätilanteissa soita numeroon 112.   

Asiointi etävastaanotolla

Voit asioida OmaKeusoten videovälitteisellä etävastaanotolla ennalta varatulla vastaanottoajalla.

Näin valmistaudut etävastaanotolle:  

Rekisteröidy OmaKeusote-palveluun hyvissä ajoin ennen etävastaanottoa joko lataamalla OmaKeusote-mobiilisovellus tai selaimella osoitteessa https://keusote.suomisote.fi/ Tunnistautumista varten tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.  

Varaa etävastaanottoa varten rauhallinen tila, jossa voit keskustella ammattilaisen kanssa.  

Etävastaanottoa varten tarvitset internetyhteydellä varustetun älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera sekä kaiutin tai kuulokkeet ja mikrofoni. Etävastaanotolle liittyessäsi laitteesi saattaa kysyä lupaa kameran ja mikrofonin käytölle. Hyväksy näiden käyttö laitteellasi.   

Etävastaanoton käyttö mobiilisovelluksella  

  1. Avaa OmaKeusote-mobiilisovellus hyvissä ajoin ennen etävastaanoton alkua.  
  1. Tunnistaudu palveluun käyttämällä aiemmin luomaasi PIN-koodia (tai sormenjälkeä/kasvotunnistusta) 
  1. Valitse Digiasiointi. Näet sinulle varatun vastaanoton kohdassa Ajastetut etävastaanotot.  
  1. Kun ammattilainen on avannut etävastaanoton, näyttöön tulee liittymispyyntö. Hyväksy se painamalla Hyväksy.
  1. Jos puhelimesi kysyy lupaa kameran ja mikrofonin käyttöön, hyväksi pyyntö
  2. Kun etävastaanotto on alkanut, saat kameran ja mikrofonin päälle alalaidassa näkyvistä kuvakkeista painamalla
  3. Kun etävastaanotto on päättynyt, lopeta keskustelu ja sulje sovellus.

Etävastaanoton käyttö verkkopalvelussa  

  1. Avaa OmaKeusote selaimellasi hyvissä ajoin ennen etävastaanoton alkua.  
  1. Valitse palvelun vasemmasta valikosta Digiasiointi ja Palvelut. Näet sinulle varatun vastaanoton kohdassa Ajastetut etävastaanotot.
  1. Kun ammattilainen avaa keskustelun, se siirtyy Avoimet keskustelut -kohtaan. Klikkaa keskustelu auki. Ammattilaisen avatessa videoyhteyden, ruudun alareunaan tulee pyyntö, jonka voit hyväksyä painamalla Hyväksy
  1. Hyväksy kameran ja mikrofonin käyttäminen, jos selain sitä pyytää.  
  1. Kun etävastaanotto on päättynyt, lopeta keskustelu ja kirjaudu ulos palvelusta.  

Puolesta-asiointi

Voit asioida OmaKeusote-digiasioinnissa toisen henkilön puolesta, kun sinulla on valtuus puolesta asiointiin. Palvelu tarkistaa asiointioikeudet Suomi.fi-valtuudet -palvelusta.  

Voit asioida palvelussa alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta väestötietojärjestelmän tietojen perusteella tai yli 18-vuotiaan puolesta valtuutuksen perusteella. Palvelussa ei voi asioida 12-17-vuotiaan huollettavan puolesta, vaan he tarvitsevat asiointiin oman vahvan tunnistautumisen. 

Henkilön lisääminen puolesta asioitavaksi:  

  • Mene OmaKeusotessa kohtaan Profiili (selainversio) tai Minä (mobiili). 
  • Valitse Puolesta asiointi ja lisää henkilö.  
  • Siirryt Suomi.fi -sivustolle. Tunnistaudu palveluun ja näet henkilöt, joiden puolesta sinulla on oikeus asioida. Toimi Suomi.fi -palvelun ohjeiden mukaisesti.  
  • Valitse henkilö, jonka puolesta haluat asioida tai pyydä valtuuksia, jos niitä ei vielä sinulle ole annettu.
  • Saat ilmoituksen onnistuneesta lisäyksestä. Jos haluat lisätä useita henkilöitä, lisää heidät yksi kerrallaan.  
  • Jatkossa voit asioidessasi valita palveluissa asioidessasi alasvetovalikosta puolesta-asioitavan tiedot ennen asioinnin aloittamista.

Käyttäjätilin poistaminen

OmaKeusote-palvelun käyttäjällä on oikeus halutessaan poistaa tilinsä. Käyttäjän poistaessa käyttäjätilinsä, kaikki asiointialustalle tallentuneet tiliin liittyvät tiedot poistetaan viimeistään 48 tunnin kuluessa poistopyynnön tekemisestä. Tilin tietoja tai tietoa tilin poistamisesta ei voida palauttaa tilin poistamisen jälkeen. Tilin poistaminen ei vaikuta asiointialustan kautta tapahtuneiden asiointien perusteella potilas- ja asiakastietojärjestelmään tehtyihin merkintöihin.

Ohjeet tilin poistamiseen:  

  1. Kirjaudu sisään omalle tilillesi.  
  1. Siirry kohtaan Omat tiedotprofiili  (verkkoselain)  tai Minä (mobiilisovellus)  
  1. Valitse  Poista tili.  
  1. Vahvista tilin poistaminen kirjoittamalla etu- ja sukunimesi niille varattuihin kenttiin.  
  1. Valitse  Poista tili.  
  1. Tilisi ja tietosi poistetaan viimeistään 48 tunnin kuluessa.