Hoitoon pääsy
Hoitotakuulla tarkoitetaan terveydenhuoltolaissa määriteltyä aikaa, jonka kuluessa potilaan on päästävä kiireettömään hoitoon tai kiireettömään tutkimukseen.
Hoitoon pääsyn enimmäisajat
Terveydenhuoltolaki määrittelee kiireettömään hoitoon pääsyn aikarajat. Lain mukaan:
- Yhteys terveysasemaan on saatava arkipäivisin virka-aikana välittömästi, ja hoidon tarpeen arvio on tehtävä saman päivän aikana.
- Kiireettömään hoitoon on päästävä 14 vuorokaudessa, kun hoitoon hakeutumisen syynä on sairastuminen, vamma, pitkäaikaissairauden vaikeutuminen, uudet oireet tai toimintakyvyn alenema. Muissa tilanteissa hoitoon on päästävä 3 kuukaudessa tai asiakkaan hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti.
- Suun terveydenhuollon kiireettömään hoitoon on päästävä 4 kuukaudessa tai asiakkaan yksiköllisen tutkimus- tai hoitovälin mukaisesti.
- Erikoissairaanhoidossa hoidon tarpeen arviointi on aloitettava 3 viikossa lähetteen saapumisesta. Arvioinnin edellyttämät tutkimukset ja erikoislääkärin arviointi on tehtävä 3 kuukaudessa. Tarvittava erikoissairaanhoito on aloitettava 6 kuukaudessa. Alle 23-vuotiaiden psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa vastaavat määräajat ovat 3 viikkoa, 6 viikkoa ja 3 kuukautta.
Hoitoon pääsyn toteutuminen
Lain edellyttämät perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon julkaistavat hoitoonpääsytiedot löytyvät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivuilta. Siirry THL:n raportointisivulle alla olevista painikkeista. Raportilla voit muuttaa näkyviä tietoja sivun vasemman reunan valikosta.
Erikoissairaanhoidon palvelujen odotusajat ovat nähtävissä HUSin verkkosivuilla.
Puheliasioinnin vasteajat
Terveysasemillamme on käytössä takaisinsoittopalvelu. Marraskuussa 2024 soitimme takaisin asiakkaalle keskimäärin 2 tunnin kuluttua yhteydenotosta. Saman päivän aikana tavoitettiin 67 % takaisinsoittopyynnön jättäneistä.
Suun terveydenhuollossa soitimme takaisin asiakkaalle keskimäärin tunnin kuluttua yhteydenotosta. Saman päivän aikana tavoitettiin 75 % takaisinsoittopyynnön jättäneistä.
Lisätietoja
Palvelulupauksemme
Palvelulupauksemme on, että jokainen kontakti edistää asiakkaan asiaa. Välittömästi ensimmäisen yhteydenoton aikana tehdään hoidon tarpeen arviointi ja lähdetään etsimään ratkaisuja. Etäpalvelumme mahdollistavat välittömän hoidon aloituksen. Tarvittaessa varaamme ajan vastaanotolle.