Siirry sisältöön

Asiakkaiden ja läheisten näkemyksiä kuultiin asumispalveluiden ja kotihoidon kehittämisessä

Kuvassa iäkäs naishenkilö askartelee hoitajan avustuksella.

Osana käynnissä olevaa allianssihanketta Keusote kuuli Hyvinkään ja Nurmijärven asumispalveluiden ja kotihoidon asiakkaiden ja heidän läheistensä kokemuksia palvelun laadusta. Kuulemisen tavoitteena on ymmärtää palvelunkäyttäjien arkea ja tarpeita paremmin sekä hyödyntää saatua tietoa palveluiden kehittämisessä.

Keskusteluihin osallistui yhteensä 14 asiakasta kolmesta eri asumispalveluyksiköstä ja kotihoidon ryhmätapaamisesta. Lisäksi viisi läheistä toi esiin omat näkemyksensä yhteisessä tilaisuudessa. Keskustelut toteutettiin yksilöllisesti asiakkaiden ehdoilla ja heille sopivassa tahdissa. Työskentelyä tukivat teemakartat ja kuva-assosiaatiokortit.

Tilaisuuden keskeiset havainnot olivat, että turvallisuuden tunne on merkittävä tekijä arjen laadussa. Ruoan laatu ja maku korostuivat elämän laatua parantavana tekijänä, jota säännöllinen päivärytmi tukee. Henkilökohtainen tila ja omat esineet lisäävät asumisen kodinomaisuutta. Lisäksi palveluiden saavutettavuus ja sosiaalinen vuorovaikutus koettiin merkittäväksi. Läheisten tilaisuudessa korostettiin myös tarvetta säännöllisille keskustelutilaisuuksille sekä palautteen hyödyntämisen tärkeyttä.

Keusote kiittää kaikkia osallistujia arvokkaasta panoksesta palveluiden kehittämiseen. Saatu palaute toimii tärkeänä lähtökohtana tulevien kehitystoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.

Mikä allianssihanke?

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on käynnistänyt ikääntyneiden palveluita ja suun terveydenhuoltoa koskevan allianssin valmistelun. Selvitys on osa hyvinvointialueohjelman tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa ja se tähtää palveluiden tuotantorakenteen uudistamiseen ja vaikuttavuuden vahvistamiseen allianssikumppanuusmallilla.

Lue lisää