Aluehallituksen päätöksiä 17.12.24
Aluehallitus
Aika 17.12.2024, klo 16:00
Aino-kabinetti
Käsitellyt asiat
§ 276 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Perustelut
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen ja pöytäkirjan tarkastamisesta päättäminen. Pöytäkirja pidetään nähtävänä hyvinvointialueen verkkosivuilla 4.10.2024 lukien.
Päätösehdotus:
- Todetaan kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 277 Tiedoksi
Iltakouluasia:
- Hyvinvointialuejohtajan katsaus ajankohtaisiin asioihin
- Aluehallituksen puheenjohtajan katsaus ajankohtaisiin asioihin
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää merkitä asiat tiedoksi.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 278 Vuoden 2024 käyttösuunnitelman muuttaminen
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää muuttaa vuoden 2024 käyttösuunnitelmaa liitteen mukaisesti.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 279 Hyvinkään sairaalan pitkänaikavälin toimintasuunnitelma/Pattis
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää hyväksyä kuntoutuskeskuksen suunnitteluprosessin edistämisen osana Hyvinkään sairaalan pitkän aikavälin talous- ja toimintasuunnitelmaa.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 280 Hyvinkään lastensuojeluyksikkö Kotirinne tarvekuvaus ja tonttivaraus
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää hyväksyä Kotirinteen uudisrakennusyksikön tarvekuvauksen.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 281 Nurmijärven vammaispalveluyksikkö tarvekuvaus
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää hyväksyä tarvekuvauksen.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 282 Toimitilasuunnitelma
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää hyväksyä toimitilasuunnitelman toimitilajohtamista ohjaavaksi asiakirjaksi.
Päätös: Aluehallitus päättää ehdottaa aluevaltuustolle, että valtuusto hyväksyy liitteenä olevan toimitilasuunnitelman toimitilajohtamista ohjaavaksi asiakirjaksi.
§ 283 Aluevaltuuston 12.12.2024 päätösten täytäntöönpano
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää todeta, että aluevaltuuston 12.12.2023 kokouksen päätökset ovat syntyneet laillisessa järjestyksessä ja ne voidaan panna täytäntöön.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 284 Perhehoidon palkkiot vuonna 2025
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää hyväksyä
- perhehoidon palkkioiden korotukset sekä perhehoitajille maksettavat kulu- ja käynnistämiskorvaukset 1.1.2025 alkaen esitetyn mukaan.
- että Perhehoitoyksikkö Pihlajassa otetaan käyttöön sitouttamislisä vastaanottoperheille siten, että sitouttamislisää voidaan vuonna 2025 myöntää korkeintaan viidelle perheelle.
- hyväksyä Perhehoitoyksikkö Pihlajan palkkiot ja kulukorvaukset oheisen liitteen mukaan 1.1.2025 alkaen.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 285 Yhtymäkokousedustajan nimeäminen ja toimiohjeen antaminen HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024
Päätösehdotus:
- Aluehallitus
- merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 19.12.2024 kokoukseen.
- nimetä yhtymäkokousedustajan ja henkilökohtaisen varaedustajan HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024.
- antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeen yhtymäkokousta varten seuraavasti:
- esityslistan §:en 18 ja 20-26 osalta kannattaa pohjaehdotusta
- esityslistan §:n 19 osalta:
1) HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvio ja taloussuunnitelma 2025-2027 hyväksytään seuraavasti:
– Perustoiminnan rahoitus työnjaolliset muutokset huomioiden (=jäsenmaksuosuus) on 2 277,7 milj. euroa vuodelle 2025.
– Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa jäsenmaksuosuuteen huomioituja työnjaollisten muutosten teknisiä täsmennyksiä ( Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen hengityshalvauspotilaiden järjestämisvastuun siirron myöhentyminen ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ensihoidon kehyksen jäsenmaksuosuuden tarkistaminen palvelutasoa vastaavaksi, yhteensä 3,9 milj.euroa.)
– Alijäämien kattamisen osuus talousarviossa on 176,7 milj. euroa. Yhtymäkokouksen kehyspäätöksen 13.6.2024 § 5 mukaan vuoden 2023 alijäämien kattamiseen on osoitettu 111,2 milj. euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa. Vuodelta 2024 ennakoidaan syntyvän alijäämää vajaa 65 milj. euroa. Tämän maksamisajankohdasta päätetään myöhemmin. Alijäämien kattamisen edellytyksenä on, ettei HUS-yhtymän perustoiminnasta muodostu vuonna 2025 alijäämää.
2) Lisäksi yhtymäkokouksen esitetään toteavan, että yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 kehyspäätöksen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen pohjaesityksestä, mikä kasvattaa HUS-yhtymän käyttötalouden määrärahaa tosiasiallisesti noin 11 milj. euroa.
3) Mikäli yhtymäkokouksessa ei synny riittävää kannatusta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen esitykselle, aluehallitus valtuuttaa yhtymäkokousedustajan kannattamaan jäsenmaksusuudeltaan tätä matalampaa esitystä.
4) Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa päätöksenteossa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarviolinjausten mukaisten periaatteiden asettamista HUS-yhtymän talousarvion toimeenpanolle ja talouden tasapainottamiselle.
5) Teknisenä ohjeistuksena yhtymäkokousedustajaa ohjeistetaan esittämään yhtymäkokoukselle, että hyvinvointialuekohtaisten vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien määrittelyssä huomioidaan vuoden 2024 jäsenmaksuosuuksien tilinpäätösennusteen mukainen jakautuminen. Lisäksi teknisenä ohjeistuksena esitetään, että myöhemmin toteutettavassa alijäämien kattamisessa HUS-yhtymän ylijäämän jako hyvinvointialueittain vastaa tosiasiallisia hyvinvointialueiden kirjaamia alijäämiä.
Talousarviota koskevan toimiohjeen tausta:
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 5 § alkuperäinen kehyspäätös perustuu hyvinvointialueiden vuoden 2025 rahoituskehykseen, ja sen lähtökohtana on ollut, että hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu jaetaan hyvinvointialueen oman tuotannon ja HUS-yhtymän välillä hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän kustannusten painosuhteiden mukaisesti. Rahoituksen laskennassa on huomioitu lisäksi ennakoitujen valtiollisesti säädettyjen tehtävämuutosten taloudelliset vaikutukset. Kehysrahoituksen määrittelyssä ei ole huomioitu rahoituksen jälkikäteistarkistusta, sillä kehyksellä on määrä kattaa HUS-yhtymän perustoiminnasta aiheutuvat menot ja jälkikäteistarkistuksella osaltaan vuodelta 2023 syntyneitä alijäämiä.
Koska hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu vuodelle 2025 ei riitä kattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustason noususta, palvelutarpeen kasvusta ja vuodelta 2024 siirtyvästä menojen ja rahoituksen taso-ongelmasta johtuvaa menojen kasvupainetta kokonaisuudessaan, on hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän tasapainotettava talouttansa merkittävästi vuonna 2025. Talouden tasapainottamisen lähtökohtana on vuosilta 2023 ja 2024 syntyvien alijäämien kattaminen hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. HUS-yhtymän tulee kattaa alijäämä vuoden 2025 loppuun mennessä.
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 alkuperäisessä kehyspäätöksessä on päätetty seuraavista talousarvion valmistelua ohjaavista periaatteista:
1) HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS-yhtymän perustoiminnan rahoittamiseen, ja että vuosilta 2022 ja 2023 syntyneiden alijäämien kattamiseksi omistajat sitoutuvat osoittamaan HUS-yhtymälle erillisrahoituksen yhteensä enintään 111 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa.
2) HUS-yhtymän talousarviossa tulee huomioida yhtymän jäsenten yhdessä hyväksymät kolme talousarviotavoitetta mittareineen pöytäkirjaan liitetyn tavoiteasiakirjan mukaisesti.
3) Mikäli vuoden 2023 jälkeen syntyvien alijäämien kattamiselle ei ole toiminnallisia edellytyksiä, arvioidaan vuodelta 2023 syntyneen alijäämän kattaminen uudelleen.
4) Budjettivalmistelun teknisenä ohjeistuksena tehtävämuutosten tosiasiallista jakautumista HUS-yhtymän ja hyvinvointialueiden toiminnan välillä arvioidaan tarvittaessa uudelleen syksyllä budjettivalmistelun yhteydessä, ja että peruspääoman korko sisältyy kehykseen.
Syksyn aikana HUS-yhtymän talousarviovalmistelua on käyty läpi johdon yhteistyökokouksessa ja samalla arvioitu tarve täsmentää HUS-yhtymän kehystä valtiovarainministeriön 23.9.2024 päivittämien rahoituslaskelmien perusteella. Päivitetyissä rahoituslaskelmissa Uudenmaan tasolla rahoituksen jälkikäteistarkistus laski n. 17 milj. euroa ja muu yleiskatteinen rahoitus kasvoi n. 3 milj. euroa, jolloin nettomääräisesti rahoitus laski n. 13 milj. euroa. HUS-yhtymän talousarviokehyksen päivittämiselle ei todettu tarvetta, sillä rahoitus ei teknisessä kehyslaskennassa olennaisesti muuttunut HUS-yhtymän osalta.
Uudenmaan hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava ja nykyennusteen perusteella Uudenmaan hyvinvointialueet eivät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta, ja Helsingin kaupunkia lukuun ottamatta tule kattamaan syntyneitä alijäämiä hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän talouden tasapainottaminen jatkuu lähivuosina ja Uudenmaan tasolla tulevien vuosien suunnittelussa on huomioitava talouden sopeuttamisen rinnalla tarpeet perustason palvelujen vahvistamiselle sekä erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiselle.
Yhtymähallitus on kokouksessaan 2.12.2024 § 164 käsitellyt vuoden 2025 talousarvioesityksensä täydentämistä. Yhtymähallitus on päätöksessään esittänyt yhtymäkokoukselle harkittavaksi 43 miljoonan euron määrärahalisäystä vuoden 2025 talousarvioon, jolla vahvistettaisiin hoitoonpääsyä ja henkilöstön jaksamista.
Esitys on toiminnallisesti perusteltu, mutta vastaava tarve resurssien vahvistamiselle on hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevissa perustason palveluissa, joihin on kohdennettu hyvinvointialueiden omissa talousarvioesityksissä laaja-alaiset leikkaukset. Mikäli HUS-yhtymän kehystä kasvatettaisiin esitetysti 43 milj. euroa, erikoissairaanhoidon menojen kasvu 2023-2025 ylittäisi merkittävästi perustason menojen kasvun, noin 4 prosenttiyksiköllä. On myös huomioitava, että yhtymähallituksen pohjaesitys ei sisällä yhtymäkokouksen kehyspäätöksestä poiketen peruspääoman koron maksua omistajille, mikä näyttäytyy HUS-yhtymän talousarviossa n. 11 milj. euron lisämäärärahana. Tämä tukee osaltaan hoitoonpääsyn varmistamista.
HUS-yhtymän kehyksen kasvattaminen johtaisi perustason palveluissa vastaavan suuruiseen tasapainotustarpeen kasvuun, joka edelleen heikentäisi perustason palveluja. Tämä olisi ristiriidassa sekä HUS-yhtymälle asetettujen talousarviotavoitteiden että valtakunnallisesti hyvinvointialueuudistukselle asetettujen tavoitteiden kanssa. Tämän perusteella 43 milj. euron lisäystä ei esitetä tehtäväksi HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvioon, mutta hoitoonpääsyn turvaamiseksi hyvinvointialue näkee tärkeänä, että resursseja kohdennetaan HUS-yhtymän talousarvion sisällä tavanomaista vahvemmin kriittisimpiin palveluihin vuoden 2025 aikana.
Päätös:
Aluehallitus päätti
- merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 19.12.2024 kokoukseen.
- nimetä aluehallituksen puheenjohtaja Helinä Pertun yhtymäkokousedustajaksi ja hallintojohtaja Petja Harakan henkilökohtaiseksi varaedustajaksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024.
- antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeen yhtymäkokousta varten seuraavasti:
- esityslistan §:en 18 ja 20-26 osalta kannattaa pohjaehdotusta
- esityslistan §:n 19 osalta:
1) HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvio ja taloussuunnitelma 2025-2027 hyväksytään seuraavasti:
– Perustoiminnan rahoitus työnjaolliset muutokset huomioiden (=jäsenmaksuosuus) on 2 277,7 milj. euroa vuodelle 2025.
– Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa jäsenmaksuosuuteen huomioituja työnjaollisten muutosten teknisiä täsmennyksiä ( Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen hengityshalvauspotilaiden järjestämisvastuun siirron myöhentyminen ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ensihoidon kehyksen jäsenmaksuosuuden tarkistaminen palvelutasoa vastaavaksi, yhteensä 3,9 milj.euroa.)
– Alijäämien kattamisen osuus talousarviossa on 176,7 milj. euroa. Yhtymäkokouksen kehyspäätöksen 13.6.2024 § 5 mukaan vuoden 2023 alijäämien kattamiseen on osoitettu 111,2 milj. euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa. Vuodelta 2024 ennakoidaan syntyvän alijäämää vajaa 65 milj. euroa. Tämän maksamisajankohdasta päätetään myöhemmin. Alijäämien kattamisen edellytyksenä on, ettei HUS-yhtymän perustoiminnasta muodostu vuonna 2025 alijäämää.
2) Lisäksi yhtymäkokouksen esitetään toteavan, että yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 kehyspäätöksen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen pohjaesityksestä, mikä kasvattaa HUS-yhtymän käyttötalouden määrärahaa tosiasiallisesti noin 11 milj. euroa.
3) Mikäli yhtymäkokouksessa ei synny riittävää kannatusta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen esitykselle, aluehallitus valtuuttaa yhtymäkokousedustajan kannattamaan jäsenmaksusuudeltaan tätä matalampaa esitystä.
4) Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa päätöksenteossa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarviolinjausten mukaisten periaatteiden asettamista HUS-yhtymän talousarvion toimeenpanolle ja talouden tasapainottamiselle.
5) Teknisenä ohjeistuksena yhtymäkokousedustajaa ohjeistetaan esittämään yhtymäkokoukselle, että hyvinvointialuekohtaisten vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien määrittelyssä huomioidaan vuoden 2024 jäsenmaksuosuuksien tilinpäätösennusteen mukainen jakautuminen. Lisäksi teknisenä ohjeistuksena esitetään, että myöhemmin toteutettavassa alijäämien kattamisessa HUS-yhtymän ylijäämän jako hyvinvointialueittain vastaa tosiasiallisia hyvinvointialueiden kirjaamia alijäämiä.
Talousarviota koskevan toimiohjeen tausta:
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 5 § alkuperäinen kehyspäätös perustuu hyvinvointialueiden vuoden 2025 rahoituskehykseen, ja sen lähtökohtana on ollut, että hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu jaetaan hyvinvointialueen oman tuotannon ja HUS-yhtymän välillä hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän kustannusten painosuhteiden mukaisesti. Rahoituksen laskennassa on huomioitu lisäksi ennakoitujen valtiollisesti säädettyjen tehtävämuutosten taloudelliset vaikutukset. Kehysrahoituksen määrittelyssä ei ole huomioitu rahoituksen jälkikäteistarkistusta, sillä kehyksellä on määrä kattaa HUS-yhtymän perustoiminnasta aiheutuvat menot ja jälkikäteistarkistuksella osaltaan vuodelta 2023 syntyneitä alijäämiä.
Koska hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu vuodelle 2025 ei riitä kattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustason noususta, palvelutarpeen kasvusta ja vuodelta 2024 siirtyvästä menojen ja rahoituksen taso-ongelmasta johtuvaa menojen kasvupainetta kokonaisuudessaan, on hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän tasapainotettava talouttansa merkittävästi vuonna 2025. Talouden tasapainottamisen lähtökohtana on vuosilta 2023 ja 2024 syntyvien alijäämien kattaminen hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. HUS-yhtymän tulee kattaa alijäämä vuoden 2025 loppuun mennessä.
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 alkuperäisessä kehyspäätöksessä on päätetty seuraavista talousarvion valmistelua ohjaavista periaatteista:
1) HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS-yhtymän perustoiminnan rahoittamiseen, ja että vuosilta 2022 ja 2023 syntyneiden alijäämien kattamiseksi omistajat sitoutuvat osoittamaan HUS-yhtymälle erillisrahoituksen yhteensä enintään 111 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa.
2) HUS-yhtymän talousarviossa tulee huomioida yhtymän jäsenten yhdessä hyväksymät kolme talousarviotavoitetta mittareineen pöytäkirjaan liitetyn tavoiteasiakirjan mukaisesti.
3) Mikäli vuoden 2023 jälkeen syntyvien alijäämien kattamiselle ei ole toiminnallisia edellytyksiä, arvioidaan vuodelta 2023 syntyneen alijäämän kattaminen uudelleen.
4) Budjettivalmistelun teknisenä ohjeistuksena tehtävämuutosten tosiasiallista jakautumista HUS-yhtymän ja hyvinvointialueiden toiminnan välillä arvioidaan tarvittaessa uudelleen syksyllä budjettivalmistelun yhteydessä, ja että peruspääoman korko sisältyy kehykseen.
Syksyn aikana HUS-yhtymän talousarviovalmistelua on käyty läpi johdon yhteistyökokouksessa ja samalla arvioitu tarve täsmentää HUS-yhtymän kehystä valtiovarainministeriön 23.9.2024 päivittämien rahoituslaskelmien perusteella. Päivitetyissä rahoituslaskelmissa Uudenmaan tasolla rahoituksen jälkikäteistarkistus laski n. 17 milj. euroa ja muu yleiskatteinen rahoitus kasvoi n. 3 milj. euroa, jolloin nettomääräisesti rahoitus laski n. 13 milj. euroa. HUS-yhtymän talousarviokehyksen päivittämiselle ei todettu tarvetta, sillä rahoitus ei teknisessä kehyslaskennassa olennaisesti muuttunut HUS-yhtymän osalta.
Uudenmaan hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava ja nykyennusteen perusteella Uudenmaan hyvinvointialueet eivät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta, ja Helsingin kaupunkia lukuun ottamatta tule kattamaan syntyneitä alijäämiä hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän talouden tasapainottaminen jatkuu lähivuosina ja Uudenmaan tasolla tulevien vuosien suunnittelussa on huomioitava talouden sopeuttamisen rinnalla tarpeet perustason palvelujen vahvistamiselle sekä erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiselle.
Yhtymähallitus on kokouksessaan 2.12.2024 § 164 käsitellyt vuoden 2025 talousarvioesityksensä täydentämistä. Yhtymähallitus on päätöksessään esittänyt yhtymäkokoukselle harkittavaksi 43 miljoonan euron määrärahalisäystä vuoden 2025 talousarvioon, jolla vahvistettaisiin hoitoonpääsyä ja henkilöstön jaksamista.
Esitys on toiminnallisesti perusteltu, mutta vastaava tarve resurssien vahvistamiselle on hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevissa perustason palveluissa, joihin on kohdennettu hyvinvointialueiden omissa talousarvioesityksissä laaja-alaiset leikkaukset. Mikäli HUS-yhtymän kehystä kasvatettaisiin esitetysti 43 milj. euroa, erikoissairaanhoidon menojen kasvu 2023-2025 ylittäisi merkittävästi perustason menojen kasvun, noin 4 prosenttiyksiköllä. On myös huomioitava, että yhtymähallituksen pohjaesitys ei sisällä yhtymäkokouksen kehyspäätöksestä poiketen peruspääoman koron maksua omistajille, mikä näyttäytyy HUS-yhtymän talousarviossa n. 11 milj. euron lisämäärärahana. Tämä tukee osaltaan hoitoonpääsyn varmistamista.
HUS-yhtymän kehyksen kasvattaminen johtaisi perustason palveluissa vastaavan suuruiseen tasapainotustarpeen kasvuun, joka edelleen heikentäisi perustason palveluja. Tämä olisi ristiriidassa sekä HUS-yhtymälle asetettujen talousarviotavoitteiden että valtakunnallisesti hyvinvointialueuudistukselle asetettujen tavoitteiden kanssa. Tämän perusteella 43 milj. euron lisäystä ei esitetä tehtäväksi HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvioon, mutta hoitoonpääsyn turvaamiseksi hyvinvointialue näkee tärkeänä, että resursseja kohdennetaan HUS-yhtymän talousarvion sisällä tavanomaista vahvemmin kriittisimpiin palveluihin vuoden 2025 aikana.
§ 286 Valtuustoaloite palvelukartta.fi -alustan käyttöön ottamiseksi
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päätää merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää valtuustoaloitteen valmisteltavaksi.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 287 Aluehallintoviraston ja Valviran luvat yksityisen terveydenhuollon palvelujen antamiseen 2024
Päätösehdotus:
Aluehallitus päättää:
- Aluehallitus päättää merkitä päätökset ja ilmoitukset tiedoksi.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 288 Hyvinvointialuelain 97 §:n mukaista ottomenettelyä varten saapuneet viranhaltijapäätökset ja toimielin päätökset
Päätösehdotus:
Aluehallitus päättää:
- Aluehallitus toteaa, ettei em. päätöksiin sisälly päätöstä, joka olisi otettava aluehallituksen päätettäväksi.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.
§ 289 Omaishoidon tuen palkkiot vuonna 2025 (lisäpykälä)
Päätösehdotus:
- Aluehallitus päättää
- että asia voidaan ottaa käsiteltäväksi, vaikka se on lisätty esityslistalle kokouskutsun lähettämisen jälkeen.
- hyväksyä omaishoidon tuen hoitopalkkioiden sekä omaishoidon tukena järjestettävän sijaishoidon palkkioiden korotukset esitetyn mukaan 1.1.2025 alkaen.
Päätös: Hyväksyttiin esityksen mukaan.