Siirry sisältöön

Suun terveydenhuolto

Miten toimin, jos olen saanut palvelusetelin suun perustutkimukseen ja hoitoon?

Palveluseteli kattaa 50 euroa yksityisellä palveluntuottajalla saamasi hoidon kustannuksista. Voit itse valita hoitopaikan palvelutuottajalistaltamme. Vastaanottokäynnin tulee tapahtua kuuden kuukauden kuluessa palvelusetelin myöntämispäivästä. Jos et halua käyttää saamaasi palveluseteliä, soita suun terveydenhuollon puhelinasiointiin p. 019 2260 700.

Mitä palveluseteli kattaa? 

Palveluseteli kattaa suun perustutkimuksen sisältäen tarvittavat intraoraaliröntgenkuvat sekä hoidon osalta 1-3 hampaan paikkauksen ja anti-infektiivisen hoidon (< 6 mm ientaskut).

Mitä hoitosi maksaa? 

Palvelusetelin arvo 50 euroa tarkoittaa sitä summaa, jonka Keusote maksaa palveluntuottajalle hoidostasi. Tämä summa kattaa suun perustutkimuksen ja intraoraalikuvat. Muusta hoidosta sinulle jää maksettavaksesi omavastuuosuus, jonka maksat itse suoraan valitsemallesi hammaslääkäriasemalle. Omavastuuosuuksia voit vertailla Palse.fi-palvelussa. Palvelusetelillä maksetun hoidon omavastuuosuudesta ei voi hakea Kela-korvauksia.

Jos jätät perumatta varaamasi vastaanottokäynnin, ja valitsemasi hammaslääkäriasema laskuttaa sinua tästä, vastaat perumattoman käynnin kustannuksista itse. 

Miten valitset palveluntuottajan? 

Kun palvelusetelisi on valmis, saat asiasta tiedon tekstiviestillä. Tämän jälkeen voit valita palveluntuottajan Palse.fi-portaalista. Kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista eli pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. 

Portaalista näet palvelusetelitietosi ja valittavissasi olevat palveluntuottajat. Voit vertailla eri hammaslääkäriasemien palvelusetelihinnastoja ja omavastuuosuuksia. Omavastuuosuuksille on määritelty rajat, joiden puitteissa palveluntuottajat voivat itse hinnoitella palvelunsa. 

Kun olet valinnut sinulle sopivan hammaslääkäriaseman, ole yhteydessä suoraan heihin varataksesi vastaanottoajan. Muista kertoa ajanvarauksen yhteydessä, että sinulla on tarkastuspalveluseteli. Huomioi varatessa, että vastaanottokäynnin on oltava kuuden kuukauden kuluessa palvelusetelin myöntämisestä.  

Mitä tehdä, jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon?  

Jos olet tyytymätön palveluun, jonka olet saanut palvelusetelillä valitsemallasi hammaslääkäriasemalla, ole yhteydessä suoraan kyseiseen hammaslääkäriasemaan.

Miten toimin, jos olen saanut lohkeamapalvelusetelin?

Palveluseteli kattaa osan yksityisellä palveluntuottajalla saamasi hoidon kustannuksista. Voit itse valita hoitopaikan palvelutuottajalistaltamme. Vastaanottokäynnin tulee tapahtua neljän viikon kuluessa palvelusetelin myöntämispäivästä. Jos et halua käyttää saamaasi palveluseteliä, soita suun terveydenhuollon puhelinasiointiin p. 019 2260 700.

Mitä palveluseteli kattaa? 

Palveluseteli kattaa toimenpiteet, jotka tarvitaan vastaanotolla yhden lohjenneen hampaan hoitamiseksi. Palveluseteli kattaa myös mahdolliset intraoraaliröntgenkuvat. Käytännössä hoito voi vaihdella pienestä hionnasta hampaan vaikeaan poistoon.  Lohkeamapalveluseteliä ei voi laajentaa käsittämään muuta hoitoa.

Miten valitset palveluntuottajan? 

Kun palvelusetelisi on valmis, saat asiasta tiedon tekstiviestillä. Tämän jälkeen voit valita palveluntuottajan Palse.fi-portaalista. Kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista eli pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. 

Portaalista näet palvelusetelitietosi ja valittavissasi olevat palveluntuottajat. Voit vertailla eri hammaslääkäriasemien palvelusetelihinnastoja ja omavastuuosuuksia. Omavastuuosuuksille on määritelty rajat, joiden puitteissa palveluntuottajat voivat itse hinnoitella palvelunsa. 

Kun olet valinnut sinulle sopivan hammaslääkäriaseman, ole yhteydessä suoraan heihin varataksesi vastaanottoajan. Muista kertoa ajanvarauksen yhteydessä, että sinulla on lohkeamapalveluseteli. Huomioi varatessa, että vastaanottokäynnin on oltava neljän viikon kuluessa palvelusetelin myöntämisestä.  

Mitä hoitosi maksaa?  

Palvelusetelin arvo tarkoittaa sitä summaa, jonka Keusote maksaa palveluntuottajalle hoidostasi. Sinun maksettavaksesi jää omavastuuosuus, jonka maksat itse suoraan valitsemallesi hammaslääkäriasemalle. Omavastuuosuuksia voit vertailla Palse.fi-palvelussa. Palvelusetelillä maksetun hoidon omavastuuosuudesta ei voi hakea Kela-korvauksia.

Jos jätät perumatta varaamasi vastaanottokäynnin, ja valitsemasi hammaslääkäriasema laskuttaa sinua tästä, vastaat perumattoman käynnin kustannuksista itse. 

Mitä tehdä, jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon?  

Jos olet tyytymätön palveluun, jonka olet saanut palvelusetelillä valitsemallasi hammaslääkäriasemalla, ole yhteydessä suoraan kyseiseen hammaslääkäriasemaan.

Miten hallinnoin ajanvarauksia OmaKeusote asioinnissa?

Kirjaudu OmaKeusote asiointiin. Voit asioida palvelussa omasta puolestasi, alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta ja yli 18-vuotiaan puolesta Suomi.fi-valtuutuksella.

Näet varatut ajanvaraukset kohdassa Aikajana.

Voit tarvittaessa perua suurimman osan vastaanottoajoista Peru-painikkeella. Jos kyseinen painike ei ole näkyvissä, ei aikaa voi perua palvelussa. Peru vastaanottoaika siinä tapauksessa puhelimitse.

Voit siirtää vastaanottoaikoja, jotka on varattu suuhygienistille tai hammaslääkärille (pois lukien erikoishammaslääkärille tai oikomiseen varatut ajat). Voit siirtää vastaanottoaikaa uuteen ajankohtaan samassa hammashoitolassa, jonne alkuperäinen aika on varattu. Voit siirtää varattua aikaa kolme kertaa. Tämän jälkeen voit siirtää aikaa soittamalla.

Muista perua tai siirtää varattu vastaanottoaika viimeistään edellisenä päivänä klo 15 mennessä.