Siirry sisältöön

Hoitajan ja lääkärin omatiimimalli

Miten omatiimimalli parantaa palvelua entiseen verrattuna?

Omatiimimallin tavoitteena on parantaa palvelun saavutettavuutta ja saatavuutta sekä erityisesti vahvistaa hoidon jatkuvuutta. Tämä malli mahdollistaa sen, että sinua hoitavat ammattilaiset tuntevat paremmin yksilölliset tarpeesi, mikä tekee hoidostasi sujuvampaa ja kokonaisvaltaisempaa.

Miksi ei otettu käyttöön laajasti hyväksi todettua omalääkärimallia?

Omatiimimalli pohjautuu omalääkärimallin periaatteisiin ja jäljittelee sitä, mutta on joustavampi toteutukseltaan. Omalääkärimalli vaatisi huomattavasti enemmän lääkäreitä, jotta se voitaisiin ottaa laajasti käyttöön. Omatiimimalli tarjoaa samoja jatkuvuuden hyötyjä, vaikka siinä hyödynnetään tiimipohjaista lähestymistapaa.

Miten omatiimiin siirtyminen vaikuttaa minun hoitosuhteeseeni?

Toimintamallin tavoitteena on vahvistaa hoitosuhteen jatkuvuutta, kun hoitosi toteutetaan samojen ammattilaisten kanssa. Näin voit asioida tuttujen hoitajien ja lääkäreiden kanssa, mikä tukee luottamuksellista ja pitkäjänteistä hoitosuhdetta.

Mistä ammattilaisista omatiimi kootaan ja kuinka monta henkilöä tiimiin tulee?

Omatiimi koostuu vähimmillään 3–4 sairaanhoitajasta ja 1–4 lääkäristä, mutta tarkka kokoonpano vaihtelee potilaan yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Voinko itse valita omatiimini?

Jos sinulla on jo hoitosuhde tiettyyn hoitajaan tai lääkäriin, sinut voidaan sijoittaa omatiimiin, jossa kyseinen tuttu ammattilainen työskentelee. Muutoin omatiimi määräytyy sukunimesi alkukirjaimen perusteella.

Mistä tiedän keitä ammattilaisia omatiimiini kuuluu?

Omatiimiisi kuuluvien sinua hoitavien ammattilaisten nimet tulevat esille hoitosuhteesi aikana. Verkkosivuilla julkaistaan omatiimien yhteystiedot, mutta yksittäisten ammattihenkilöiden nimiä ei julkaista.

Mitä teen, jos haluan keskustella hoidostani saman henkilön kanssa kuin aiemmin?

Jos sinulla on jo hoitosuhde tiettyyn hoitajaan tai lääkäriin, voit pyytää asiointisi yhteydessä, että sinut sijoitetaan omatiimiin, jossa kyseinen tuttu ammattilainen työskentelee.

Miten varmistetaan, että omatiimini tuntee hoitohistoriani ja tarpeeni?

Omatiimi saa käyttöönsä potilastietojärjestelmästä kirjaukset hoitohistoriastasi ja tarpeistasi. Jos olet antanut OmaKanssassa suostumuksen, myös erikoissairaanhoidon ja muiden hoitopaikkojen tiedot ovat tiimin nähtävillä, mikä varmistaa kattavan kokonaiskuvan hoitotarpeistasi ja tukee hoidon jatkuvuutta.

Toimiiko hoitovastaavalle saamani puhelinnumero jatkossa?

Hoitovastaavan suorat puhelinnumerot ovat toistaiseksi käytössä, mutta ne tullaan myöhemmin korvaamaan omatiimin yhteysnumeroilla. Muutoksesta ja uusista numeroista tiedotamme erikseen.

Mitä tapahtuu viesteille, jotka on lähetetty hoitovastaavalle digiasioinnissa?

Digitaalinen viestintä hoitovastaavan kanssa on toistaiseksi edelleen käytössä. Viestintäkanavaan tulevista muutoksista tiedotamme erikseen.

Voinko valita, että kenen kanssa omatiimissä asioin?

Vaikka omatiimi koostuu useammista ammattilaisista, pyritään asiointisi kohdentamaan aina samoille tutuille hoitajille ja lääkäreille. Tarvittaessa muut tiimin ammattilaiset auttavat, jos sinulle nimetty henkilö on esimerkiksi poissa töistä.

Kuka auttaa minua kiireellisissä tilanteissa, jos en saa yhteyttä omatiimiini?

Jos et saa yhteyttä omatiimiisi eikä hoitosi voi odottaa seuraavaan päivään, voit saapua ma-pe klo 8-16 ajanvarauksettomalle kiirevastaanotolle Hyrylän, Hyvinkään, Järvenpään, Klaukkalan, Mäntsälän tai Nurmijärven kirkonkylän terveysasemille.

Katso lisätietoja asioinnista sivulta Lääkärin tai hoitajan vastaanotto.