Siirry sisältöön

Yksityishenkilönä ikään kuin päättäjien pöytään

Keusotessa on haluttu lisätä asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia hyvinvointialueen päätöksentekoon. Kaksi kertaa järjestetty puntaroiva asukaspaneeli on tuonut hyvinvointialueen päättäjille konkreettisia suosituksia päätöksenteon tueksi ja antanut asukkaille aivan uudenlaisen vaikuttamisen mahdollisuuden sekä paljon uusia ystäviä.

Järvenpääläinen Saana Ruusulampi (41), hyvinkääläinen Ville Otranen (39) ja tuusulalainen Jouko Ahonen (76) osallistuivat tänä keväänä Keusoten puntaroivaan asukaspaneeliin. Paneeliin osallistui yhteensä noin 40 eri-ikäistä ja eri taustoista tulevaa keskiuusimaalaista pohtimaan päättäjille suosituksia siitä, miten digiasiointia tulisi kehittää. Itselleen he saivat hyvän paikan vaikuttaa, uusia ideoita ja hyviä ystäviä.

– Asukaspaneelissa minulle tuli tunne, että Keusotessa hoidetaan eteenpäin niitäkin asioita, joita ei vielä ole otettu käyttöön. Asiat kehittyvät koko ajan ja palveluita halutaan parantaa. Sain asukaspaneelista itselleni turvallisuudentunnetta tulevaisuuteen. Ja hemmetin hyviä kavereita,

Ahonen kehuu.

Panelistit pitävät tärkeänä, että päätöksentekoon voi vaikuttaa muulloinkin kuin vaalien aikaan.

– On hyvä, että asukkaita kuunnellaan, sillä asukkaathan Keusoten palveluita käyttävät,

Otranen taustoittaa osallistumistaan.
Jouko Ahonen ja Saana Ruusulampi keskustelevat puntaroivassa asukaspaneelissa Hyvinkään lukion tiloissa.
Jouko Ahonen Tuusulasta ja Saana Ruusulampi Hyvinkäältä osallistuivat Keusoten asukaspaneeliin Hyvinkään lukiossa Kipinässä.

Yksi ratkaisu ei sovi kaikille

Kenelläkään kolmikosta ei ollut etukäteen lukkoon lyötyjä näkemyksiä sote-palveluiden digiasioinnista. Näkemykset muotoutuivat asukaspaneelin ryhmäkeskusteluissa.

– Muiden asukkaiden kanssa käydyt keskustelut olivat tosi mielenkiintoisia ja hyvin vedettyjä järjestäjien puolesta. Uskon, että kaikki lähtivät paneelista kotiin hyvillä mielin ja kuulluin mielin,

Ruusulampi kertoo.

Myös Otranen ja Ahonen kertovat, että ihmisten ja tarpeiden erilaisuus sekä hyvinvointialueen laaja palveluvalikoima tulivat paneelissa hyvin esiin. Ahonen kiittelee, että osallistujat oli valittu tosi hyvin: mukana oli eri-ikäisiä, eri sukupuolta olevia ja eri taustoista tulevia ihmisiä, joista jokainen toi oman kokemuksensa yhteiseen pöytään.

– Itsellä on aina vain oma kokemus asioista, jolloin voi jäädä huomaamatta paljon sellaista, mitä muut tarvitsisivat,

Otranenkin toteaa.

Osallistujat toivovat, että digitaalisilla ratkaisuilla saadaan nopeutettua asiointia siellä, missä asiointi diginä onnistuu, ja vastaavasti kohdistettua työntekijäresursseja sinne, missä asiointi edellyttää kohtaamista kasvokkain.

– Paneelissa tulikin hyvin esiin, miten massiivinen aihe digiasiointi on. Meitä on suuri määrä ihmisiä erilaisine tarpeinemme ja sairauksinemme. Digiasioinnissakaan ei voi olla vain yhtä ratkaisua, joka toimisi kaikille,

Ruusulampi kiteyttää.

”Tämä pitää ihmiset hereillä”

Ruusulampi, Otranen ja Ahonen eivät epäröineet osallistua, kun kutsu Keusoten puntaroivaan asukaspaneeliin kolahti postilaatikkoon. Kolmikko toivoo, että päättäjät oikeasti kuulevat, mitä panelistit ovat halunneet sanoa, ja että heidän ehdotuksiaan viedään eteenpäin.

– Kun sain kutsun asukaspaneeliin, tuntui siltä, että nyt pääsee yksityishenkilönä ikään kuin päättäjien pöytään. Asukkaat saavat nyt kertoa omat mielipiteensä ja ne kirjataan ylös. Uskon, että valtuustokin kuuntelee näitä mielipiteitä tarkalla korvalla, tämä on niin uusi vaikuttamisen tapa,

Ahonen kertoo.

Puntaroiva asukaspaneeli on nyt järjestetty Keusotessa kaksi kertaa yhteistyössä Sitran kanssa. Jatkosta sovitaan, kun pidettyjen paneelien anti on ehditty käydä läpi. Osallistujat toivovat kuitenkin jatkoa jo nyt.

– Vaikka kaikki eivät pidä politiikkaa niin kiinnostavana, niin tällä tavalla osallistuminen päätöksentekoon tuntuu hyvältä. Tämä pitää ihmiset hereillä,

Ruusulampi kuittaa.

Puntaroivat asukaspaneelit toteutettiin yhteistyössä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa. Kutsut asukaspaneeliin lähetettiin keskiuusimaalaisille Digi- ja väestötietovirastolta saadun satunnaisotoksen perusteella, jotta asukaspaneelissa kuuluu mahdollisimman kattavasti eri-ikäisten ja eri taustoista tulevien hyvinvointialueen asukkaiden ääni. Kevään asukaspaneelin konkreettiset toimenpidesuositukset päättäjille julkistetaan aluevaltuuston kokouksessa 13.6.2024.

Lisätietoja: